HomeUtamaSabah tubuh JPPKNS, selaras program pembangunan keusahawanan

Sabah tubuh JPPKNS, selaras program pembangunan keusahawanan

Read Time:2 Minute, 0 Second

Kota Kinabalu : Sabah meluluskan penubuhan satu Jawatankuasa Penyelarasan Pembangunan Keusahawanan Negeri Sabah (JPPKNS) yang bertujuan bagi menyelaras program-program pembangunan keusahawanan di negeri ini.

Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan, Phoong Jin Zhe berkata, jawatankuasa itu juga akan membincangkan isu-isu semasa serta menyelaras penyaluran bantuan kewangan dari pelbagai pihak sama ada melibatkan peruntukan Kerajaan Negeri atau Persekutuan.

“Penubuhan JPPKNS ini adalah selari dengan hasrat Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) Datuk Ewon Benedick yang mahukan Kerajaan Negeri Sabah menubuhkan satu Jawatankuasa yang bertanggungjawab menyelaras program-program pembangunan keusahawanan, membincang dan merangka strategi untuk menangani isu-isu yang berkaitan pembangunan keusahawanan di Sabah.

“Selain itu, objektif penubuhan JPPKNS juga adalah menyelaras halatuju pembangunan keusahawanan yang inklusif antara Kerajaan Negeri dan Persekutuan, menjadi platform dalam membuat keputusan dasar dan menyelaras pelaksanaan program atau aktiviti di peringkat negeri bagi mengurangkan pertindihan.

“Objektif penubuhan jawatankuasa ini juga adalah bagi menyelaras langkah-langkah inisiatif untuk menangani isu, masalah dan cabaran bagi memperkasakan ekosistem keusahawanan dan mewujudkan pangkalan data usahawan,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan di sini.

Jin Zhe berkata, mesyuarat jawatankuasa itu akan dipengerusikan oleh beliau sendiri manakala Timbalan Pengerusi adalah Pembantu Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan, Datuk Andi Muhammad Suryady Bandy dan Setiausaha JPPKNS adalah Setiausaha Tetap Kementerian Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan.

Katanya,  keanggotaan JPPKNS melibatkan 21 agensi yang terdiri daripada Setiausaha Tetap Kementerian dan Ketua Jabatan yang bertanggungjawab ke atas pembangunan keusahawanan dan ekonomi dari Kerajaan Negeri dan Persekutuan.

“Menteri KUSKOP iaitu Menteri yang bertanggungjawab mengurus keusahawanan diperingkat Kerajaan Persekutuan, akan dijemput menjadi pengerusi bersama dalam JPPKNS dari masa ke semasa.

“Bagi melicinkan perjalanan mesyuarat JPPKNS, satu unit akan diwujudkan untuk menjadi urussetia bagi melaksanakan tugas-tugas sebagai pusat rujukan untuk menyalurkan pelbagai maklumat mengenai inisiatif-inisiatif Kerajaan Negeri dan Persekutuan dalam pembangunan keusahawanan. 

“Disamping itu, unit ini juga akan memberikan khidmat nasihat dan menyampaikan pelbagai maklumat berkaitan bantuan geran, program yang dianjurkan dan latihan yang disediakan oleh pelbagai Agensi dari Kerajaan Negeri dan Persekutuan termasuk bertindak sebagai sumber rujukan utama kepada usahawan,” katanya 

Dalam pada itu, Jin Zhe berharap dengan penubuhan JPPKNS ini, ia akan menjadi platform rasmi untuk menerajui pembangunan keusahawanan di Negeri Sabah.

Katanya, kerjasama erat antara Kementerian, Jabatan atau Agensi Kerajaan Negeri dan Persekutuan yang dilantik juga akan dapat meningkatkan keberkesanan usaha Kerajaan dalam membangunkan ekosistem keusahawanan yang kondusif bagi menyokong agenda pembangunan sosio ekonomi negara yang seimbang dan mampan. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

156 pelajar layak terima WPP, persediaan awal ke IPT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular