HomeUtamaTingkatkan usaha pendigitalan, memaksimumkan potensi ekonomi digital

Tingkatkan usaha pendigitalan, memaksimumkan potensi ekonomi digital

Read Time:2 Minute, 55 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata Kerajaan Negeri memberi tumpuan untuk meningkatkan usaha pendigitalan bagi memaksimumkan potensi ekonomi digital.

“Kita memanfaatkan teknologi dan inovasi untuk meningkatkan produktiviti dan pertumbuhan. Tidak dinafikan, dengan kemunculan teknologi, perniagaan merentasi semua industri memanfaatkan teknologi canggih, termasuk kecerdasan buatan (AI).

“Pengalaman digital membuat semua perbezaan, dan perniagaan yang tidak melabur untuk kekal relevan dan berdaya saing akan gagal. Di Malaysia, ekonomi digital dijangka menyumbang 22.6 peratus daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) negara, dengan kerajaan menyasarkan untuk mewujudkan setengah juta pekerjaan dalam bidang digital menjelang 2025,” katanya pada Persidangan Ekonomi Cina Sabah di sini, hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun.

“Saya difahamkan persidangan ini akan bertujuan untuk meningkatkan daya saing ekonomi Sabah menggunakan teknologi baharu. Anda memulakan Kepintaran Buatan dan dron sebagai alat baharu pembangunan ekonomi kita patut mendapat sokongan,” katanya.

Hajiji berkata pada Jun tahun ini, kerajaan Sabah, melalui Pihak Berkuasa Pembangunan Ekonomi Dan Pelaburan Sabah (SEDIA), telah menganjurkan Seminar Dron di mana ramai melihat perlu untuk meneroka potensi dron tentang bagaimana mereka boleh merevolusikan ekonomi negeri.

“Untuk berdaya saing, Kita perlu lebih kreatif dan proaktif dengan memanfaatkan sepenuhnya teknologi digital dan penggunaan realiti maya, antara lain,” katanya.

Menurutnya, Kerajaan Negeri juga akan menumpukan usaha memperkasakan modal insan supaya berkebolehan, inovatif, berdaya tahan dan berintegriti.

Tambah beliau, inisiatif yang akan dilaksanakan termasuk penganjuran Latihan Pendidikan Teknikal dan Vokasional (TVET), kursus selaras dengan Revolusi Industri 4.0 dan pengembangan Internet of Things (IoT).

“Kerjasama dengan industri mengenai latihan kemahiran perlu dipertingkatkan untuk meningkatkan kapasiti dan kebolehpasaran modal insan kita.

“Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) lima tahun Sabah, yang dilancarkan pada 2021, telah banyak membuahkan hasil. Ia adalah pelan hala tuju dan pelan tindakan strategik kita untuk menetapkan hala tuju pembangunan negeri yang menggariskan visi, strategi berkesan dan keutamaan,” katanya.

Hajiji berkata, terdapat banyak peluang pelabur domestik dan asing boleh memanfaatkan pelbagai sektor pembangunan di Sabah.

“Kita ada beberapa zon industri utama. Terdapat dua zon ekonomi bebas iaitu Perkhidmatan Logistik Bersepadu di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) dan Hab Penghantaran di Sepanggar.

“Terdapat juga Terminal Minyak & Gas Sabah di Papar dan Taman Perindustrian Minyak & Gas Sipitang. Selain itu, terdapat Kluster Perindustrian Minyak Sawit (POIC) di Lahad Datu.

“Dua lagi taman perindustrian akan dibina di Kimanis dan lokasi antara Kota Belud dan Kota Marudu untuk memberi peluang pelaburan,” katanya.

Katanya, peluang juga banyak terdapat dalam dua sektor teras lain iaitu pertanian dan pelancongan.

“Sektor pelancongan menyaksikan prestasi memberangsangkan sejak akhir-akhir ini berikutan pembukaan sempadan selepas pandemik, yang membawa impak positif, mencatatkan peningkatan 77.1 peratus dalam ketibaan dari Januari hingga Mei tahun ini berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

“Kita menjangkakan 2.2 juta pengunjung ke Sabah menjelang akhir tahun, yang dijangka menjana RM4 bilion dalam hasil pelancongan untuk negeri ini,” katanya.

“Terletak di tengah-tengah Kawasan Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur – Brunei Darussalam -Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA) Sabah adalah sebuah tanah yang berpotensi tidak berkesudahan,” katanya.

“Saya melihat Sabah sebagai hab serantau yang berpotensi untuk pembuatan, maritim dan pengangkutan untuk negara membangun dan negara maju,” katanya, sambil menambah bahawa pemindahan ibu kota Indonesia ke Kalimantan Timur menjadi petanda baik untuk Sabah.

“Ini akan mengukuhkan kedudukan Sabah dan merangsang aktiviti ekonomi. Pelabur dalam dan luar negara akan mempunyai akses kepada subrantau ini dengan pasaran lebih 70 juta orang dan ia berkembang,” katanya.

Beliau mengakui Sabah mempunyai cabaran dan kekangan, namun kerajaan berazam untuk terus maju bagi merealisasikan matlamat yang ditetapkan dalam agenda pembangunan negeri.

RELATED ARTICLES
Utama

SYBIL, SOGSC kerjasama bantu tingkat perwakilan perniagaan dalam O&G

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular