HomeUtamaTawau sedia sambut ketibaan Agong sempena Kembara Kenali Borneo bermula esok

Tawau sedia sambut ketibaan Agong sempena Kembara Kenali Borneo bermula esok

Read Time:1 Minute, 46 Second

Tawau :  Daerah Tawau yang menjadi lokasi pertama lawatan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah sempena Program Kembara Kenali Borneo esok, kini sudah bersedia.

Perkara itu dinyatakan Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pentadbiran) Datuk Diyanah Abdullah yang memantau persiapan serta raptai bagi tiga acara yang akan disempurnakan oleh Baginda berdua.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Pentadbiran) Datuk Diyanah Abdullah

“Setakat ini sudah hampir 100 peratus daripada ketibaan dan santapan serta flag off semua telah diraptaikan dan berjalan lancar atas kerjasama oleh semua agensi yang terlibat secara langsung.

“Untuk majlis santapan malam nanti akan diadakan pameran makanan tradisi etnik masyarakat di Tawau dan produk-produk Industri Kecil dan Sederhana (IKS) untuk diperkenalkan kepada Tuanku serta rombongan,” katanya ketika ditemui media di sini.

Oleh itu, Diyanah menjemput warga Tawau untuk hadir dan memeriahkan program berkenaan khususnya Majlis Pelancaran Program Kembara Kenali Borneo dan Santapan Malam Bersama Rakyat di Dewan Masyarakat Tawau serta Majlis Flag Off Kembara Kenali Borneo di 0KM di 0.0KM Point Tawau (Padang Bandaran Tawau).

“Kita menjemput warga Tawau untuk hadir beramai-ramai ke majlis santapan malam dan ke majlis flag off yang akan diadakan pada 4 September (esok) tanda bermulanya Kembara Kenali Borneo.

“Kita berharap sambutan ini meriah agar menjadi kenangan terindah kepada Tuanku berdua serta rombongan Istana Negara dengan sorakan, Daulat Tuanku!,” katanya.

Sementara itu, Presiden Majlis Perbandaran Tawau, Pang Pick Lim @ Joseph berkata, 0.0KM Point Tawau dipilih sebagai lokasi flag off kerana ia titik permulaan ukuran jarak kilometer dari Tawau ke Kota Kinabalu. 

Presiden Majlis Perbandaran Tawau, Pang Pick Lim @ Joseph

“Ia adalah lokasi pejabat pos lama yang mana sejak dahulu semua daerah di mana ada pejabat pos, mereka akan menggunakan pejabat pos untuk mengukur jarak dari pejabat pos itu untuk menghantar surat,” katanya 

Program Kembara Kenali Borneo yang berlangsung mulai 3 hingga 13 September itu merupakan pengembaraan jalan darat Lebuhraya Pan Borneo oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah bermula di Tawau, Sabah dan berakhir di Teluk Melano, Sarawak merangkumi Sabah, Sarawak dan Brunei Darussalam dengan jarak 2,154km. JAPEN SABAH

RELATED ARTICLES
Utama

Nurul Yanadido ke Hongkod Koisaan kali kedua

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular