HomeUtamaInsiden kamera tersembunyi ditemui di penginapan bukan di hotel - MAH

Insiden kamera tersembunyi ditemui di penginapan bukan di hotel – MAH

Read Time:1 Minute, 23 Second

KOTA KINABALU: Persatuan Hotel Malaysia (MAH), Sabah/Labuan Chapter, amat prihatin dengan insiden baru-baru ini di mana seorang pelancong menemui kamera tersembunyi di dalam soket di tempat penginapan mereka.

Sehubungan dengan perkara itu, menurut jurucakap MAH, pihaknya menegaskan bahawa insiden yang berlaku itu adalah melibatkan sebuah penginapan di hartanah Airbnb dan bukannya di hotel.

“Kami ingin menjelaskan bahawa insiden ini berlaku di hartanah Airbnb; bukan di hotel seperti yang dikatakan oleh beberapa laman media. Adalah sangat penting bagi pengguna untuk membezakan antara hotel berdaftar dan terkawal dan jenis penyedia penginapan lain,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Katanya, hotel harus mematuhi garis panduan dan peraturan yang ketat untuk memastikan kesejahteraan tetamu.

“Justeru itu, adalah penting untuk memahami bahawa hartanah Airbnb tidak tertakluk kepada peraturan dan piawaian yang sama seperti hotel berlesen. Oleh itu, insiden seperti yang dilaporkan, walaupun malang, tidak sepatutnya dikaitkan dengan industri perhotelan yang lebih luas kerana tindakan sedemikian boleh merosakkan kepercayaan dan integriti sektor penginapan kami secara keseluruhan.

“Kami merakamkan rasa simpati yang mendalam kepada pelancong yang terjejas yang mempunyai pengalaman mereka tercemar dengan insiden kamera tersembunyi ini. Sebarang bentuk pengawasan tanpa kebenaran adalah pelanggaran privasi dan bertentangan dengan prinsip layanan yang bertanggungjawab dan beretika,” tegasnya.

Sebagai wakil industri perhotelan, MAH Sabah/Labuan Chapter, menggesa semua penyedia penginapan, tanpa mengira klasifikasi mereka, untuk mengutamakan keselamatan dan privasi tetamu.

“Kami menggalakkan pengembara untuk memilih pilihan penginapan dengan bijak, berwaspada tentang persekitaran mereka dan melaporkan sebarang kebimbangan kepada pihak berkuasa yang berkenaan.

“Kami tetap komited untuk menegakkan standard tertinggi keselamatan dan keselesaan tetamu. Kami akan terus bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa yang berkaitan untuk memastikan hotel kami mengekalkan kepercayaan dan keyakinan pengembara,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Mangsa samun ditetak, patah tulang, luka lengan kanan dan kiri

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya