HomeUtama54 lot tapak jaja tambahan dibuka di Blok C dan D Jalan...

54 lot tapak jaja tambahan dibuka di Blok C dan D Jalan Gaya

Read Time:2 Minute, 13 Second

KOTA KINABALU: Sebanyak 54 lot tapak jaja tambahan dibuka semasa Majlis Perasmian Api-Api Night Food Market Blok C dan D di Jalan Gaya di sini pada Jumaat.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan Dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata, Api-Api Night Food Market at Gaya Street dibuka bagi menceriakan dan merancakkan suasana di bandaraya Kota Kinabalu disamping memberikan peluang kepada peniaga kecil untuk menjalankan perniagaan selain daripada menarik lebih ramai pelancong untuk berkunjung ke Kota Kinabalu.

“Tarikh 1 Disember 2018, di tapak yang sama sejarah telah tercatat di mana saya sendiri telah menyempurnakan pelancaran Api Api Night Food Market@ Gaya Street. Pada masa tersebut sebanyak 100 lot telah ditawarkan kepada para penjaja dan meliputi kawasan di blok A dan B.

“Pemilihan Jalan Gaya sebagai tempat pasar malam yang baru pada masa itu adalah kerana lokasinya yang strategik dengan nilai-nilai bersejarah dan terkenal sebagai destinasi pelancong dalam dan luar negara.  

“Di sini juga letaknya Pasar Mingguan Jalan Gaya yang merupakan antara tempat yang popular dalam kalangan pelancong dengan penjualan pelbagai jenis barangan termasuklah barang-barang tempatan dan tradisional,” katanya dalam ucapan perasmian Block C dan D Api-Api Night Food Market at Gaya Street.

Menurutnya, dengan penambahan 54 lot tapak jaja di blok C dan D Api-Api Night Food Market, inisiatif ini sudah tentunya membantu warga bandaraya untuk meningkatkan ekonomi keluarga sekaligus merangsang ekonomi negeri Sabah dalam sektor pelancongan.

“Syabas dan tahniah kepada Mayor dan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) atas usaha-usaha menambahkan lot jaja di Api Api Night Food Market  dan membuka pasar malam ini,” katanya.

Pasar malam ini beroperasi pada setiap Jumaat dan Sabtu mulai jam 6.00 petang hingga jam 12.00 tengah malam.

Beberapa jalan di Jalan Bandaran, Jalan Jati , Jalan Api-Api, Jalan Bakau dan Jalan Gaya ditutup secara sementara seawal jam 5.00 petang bagi memberi peluang kepada aktiviti menjaja.

Sehubungan denga itu, Christina menyeru agar warga kota khususnya pemilik kedai memberi kerjasama untuk mengosongkan kawasan letak kereta bagi memastikan aktiviti menjaja berjalan dengan lancar.

Beliau turut mengingatkan kepada para peniaga dan masyarakat agar memastikan kebersihan tapak menjaja pada setiap masa agar tidak menjejaskan imej Bandaraya selaras dengan misi DBKK untuk menjadikan Bandaraya Bersih, Hijau dan Berdaya Huni (Clean, Green and Liveable City).

“Saya difahamkan bahawa DBKK telah mengambil pelbagai inisiatif bagi memulihara dan meningkatkan kebersihan bandaraya melalui program-program  alam sekitar seperti Kempen Bersih dan Hijau, Kempen Bawa Beg Bah dan menggalakkan penggunaan kotak makanan mesra alam di tapak-tapak jaja,” ujarnya.

Turut hadir Mayor Bandaraya Kota Kinabalu Datuk Noorliza Awang Alip,
Ketua Pengarah DBKK, Junainah Abbie, Ahli-Ahli Lembaga Penasihat DBKK dan penjaja Api-Api Night Food Market.
 

RELATED ARTICLES
Utama

Letusan Gunung Ruang: MET Malaysia keluar Amaran Cuaca Penerbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya