HomeUtamaBajet 2024: Penduduk Labuan harap isu bekalan air bersih selesai

Bajet 2024: Penduduk Labuan harap isu bekalan air bersih selesai

Read Time:2 Minute, 28 Second

LABUAN: Penduduk Labuan berharap masalah bekalan air bersih mereka dapat diselesaikan berikutan pengumuman peruntukan yang diumumkan dalam Belanjawan 2024 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam ucapan Belanjawannya, Anwar mengumumkan peruntukan pembaikan paip air dan infrastruktur lain berkaitan air di seluruh Wilayah Persekutuan Labuan yang dijangka dapat menyelesaikan masalah air di wilayah itu.

Ini adalah sebahagian daripada peruntukan sebanyak RM1.1 bilion untuk menyelesaikan masalah bekalan air di Labuan, Sabah, dan Kelantan.

Pengumuman ini disambut baik oleh Senator yang mewakili Labuan, Tan Sri Anifah Aman.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri atas peruntukan ini. Ini menunjukkan bahawa beliau prihatin terhadap penduduk Labuan dan mahu menyelesaikan masalah mereka,” kata Anifah.

Anifah juga merafak sembah terima kasih kepada Duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Mustain Billah atas perhatian baginda terhadap masalah yang dihadapi oleh penduduk Labuan dan Sabah.

“Baginda mengambil masa untuk melawat Sabah dan Sarawak dan mendengar suara rakyat. Bahkan baginda membaca semua surat yang diberikan kepada baginda dan berkongsi rintihan rakyat kepada Perdana Menteri, agar suara rakyat didengar oleh kerajaan,” katanya.

Anifah turut berkata bahawa beliau sentiasa membawa isu-isu yang dihadapi oleh penduduk Labuan kepada perhatian kerajaan persekutuan.

“Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk membawa apa-apa perkara yang berkaitan dengan Labuan kepada kerajaan, dan saya gembira bahawa Kerajaan Perpaduan mengambil perkara ini dengan serius,” katanya.

Tambahnya, beliau yakin bahawa berita ini pasti akan disambut dengan baik di Labuan.

Beliau turut berkata bahawa penduduk Labuan telah lama menderita disebabkan kekurangan bekalan air bersih.

Anifah juga menghargai usaha kerajaan untuk menyokong pembangunan Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan (IBFC) sebagai hab kewangan Islam yang patuh syariah sepenuhnya.

Perdana Menteri mengumumkan bahawa pengecualian cukai sepenuhnya akan diberikan selama lima tahun kepada entiti Labuan yang menjalankan aktiviti kewangan atau perdagangan yang berkaitan dengan Kewangan Islam.

Anifah berkata insentif ini pasti akan meningkatkan potensi Labuan untuk menarik pelabur teknologi kewangan (fintech) yang pakar dalam kewangan Islam.

“Pengecualian cukai selama lima tahun adalah insentif yang baik untuk menarik pelabur ke Labuan untuk menjalankan aktiviti kewangan atau perdagangan yang berkaitan dengan Kewangan Islam.

“Apabila pelabur sektor ini masuk ke Labuan, ekonomi akan berkembang, mencipta pekerjaan bernilai tinggi dan meningkatkan taraf ekonomi,” tambahnya.

Antara aktiviti yang disenaraikan dalam Belanjawan adalah perbankan digital Islam, pertukaran digital Islam, dan pengeluaran token digital Islam.

Bercakap mengenai Sabah pula, Anifah, yang juga Penasihat Khas Hubungan Antarabangsa dan Pelaburan Asing kepada Ketua Menteri, mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri atas peruntukan RM6.6 bilion untuk dana pembangunan Sabah.

Beliau juga menyambut baik penurunan kuasa pengawalseliaan bekalan elektrik kepada Kerajaan Negeri Sabah, yang sejajar dengan Perjanjian Malaysia 1963.

“Dengan pemberian kuasa untuk mengawalselia elektrik, saya berharap Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) akan dapat menyelesaikan masalah bekalan elektrik di Sabah dan Labuan,” tambahnya.

Anifah juga mengucapkan penghargaan terhadap peruntukan RM7.4 bilion untuk Fasa 2 Jalan Hubungan Sabah Sarawak (SSLR), yang akan meningkatkan keadaan jalan di Sabah.

RELATED ARTICLES
Utama

Bekas wartawan penderma organ pertama di Sabah tahun ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya