HomeIsu tempatanPasukan Memanah KK diharap dipanggil untuk bentuk skuad memanah SUKMA 2024 -...

Pasukan Memanah KK diharap dipanggil untuk bentuk skuad memanah SUKMA 2024 – Ram Singh

Read Time:1 Minute, 33 Second

KOTA KINABALU: Presiden Persatuan Memanah Daerah Kota Kinabalu (PMDKK) Datuk Ram Singh berharap pasukan PMDKK yang memenangi pingat dan pencapaiannya yang baik pada Sukan Sabah X 2023 (SAGA X 2023) baru-baru ini dipanggil untuk membentuk skuad memanah Sukan Malaysia 2024 (SUKMA 2024).

Ram Singh berkata, Kejohanan Memanah yang baru tamat bagi SAGA X 2023 berlangsung di Kompleks Sukan Ranau bermula16 hingga 21 Disember 2023 telah disertai oleh 17 Daerah iaitu Kota Kinabalu, Ranau, Tawau, Tuaran, Tongod, Semporna, Kota Marudu, Kunak, Sipitang, Putatan, Kalabakan, Lahad Datu, Penampang, Kota Belud, Keningau, Papar dan Pitas.

“Kejohanan ini menyaksikan pasukan memanah Daerah Kota Kinabalu johan keseluruhan sekali gus misi dicapai dengan memperolehi tujuh pingat emas, dua perak dan tujuh gangsa.

“Saya gembira dengan keputusan itu kerana majoriti pemenang pingat adalah dari Daerah Kota Kinabalu dan berharap mereka semua akan dipanggil untuk membentuk skuad memanah SUKMA 2024,” katanya dalam kenyataan semalam.

Justeru, beliau turut memaklumkan akan mengarahkan jawatankuasanya untuk menganjurkan program latihan bagi meningkatkan kemahiran dan ketahanan pemanah tersebut sebelum kejohanan memanah sebenar.

Katanya, terdapat keperluan untuk meningkatkan kedudukan pingat dan mengembalikan kegemilangan lalu di mana pasukan memanah negeri menyumbang rekod enam pingat emas. SUKMA 2022 terakhir di Nilai. Sabah berjaya memperoleh satu pingat emas dan dua pingat gangsa.

Dalam pada itu, Ram Singh turut mengucapkan terima kasih kepada jawatankuasa pengurusan untuk Kota Kinabalu SAGA X 2023 ini yang diketuai oleh Setiausaha Agungnya, Shiu Vay Leung, penasihat, ibu bapa, pendamping dan semua jurulatih yang telah bekerja keras untuk mencapai tugasan ini.

“Saya berharap mereka akan terus membimbing pemanah berpotensi ini sehingga SUKMA 2024 Sarawak berakhir. Hanya pengurusan yang kuat dan komited akan menjana kejayaan,” katanya.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) atas segala bantuan, pembiayaan dan sokongan yang diberikan kepada pasukan memanah Daerah Kota Kinabalu dan juga Persatuan Memanah Negeri Sabah atas kejohanan yang dianjurkan di Kompleks Sukan Ranau.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

20 anak yatim Rumah Amal Kasih Kingfisher terima sumbangan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya