HomeUtamaKes Kumpulan Sulu: Gonzalo Stampa, penimbang tara Sepanyol dipenjara 6 bulan -...

Kes Kumpulan Sulu: Gonzalo Stampa, penimbang tara Sepanyol dipenjara 6 bulan – Azalina

Read Time:1 Minute, 56 Second

KUALA LUMPUR: Penimbang tara Sepanyol yang terbabit dalam tuntutan kumpulan Sulu, Gonzalo Stampa telah didapati bersalah melakukan penghinaan mahkamah dan dihukum oleh mahkamah Sepanyol dengan penjara selama enam bulan.

Stampa turut dikenakan larangan untuk menjalankan tugas sebagai penimbang tara selama setahun.

Memetik kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said dalam usaha kerajaan dalam menangani dan menghentikan penipuan Sulu itu tidak sia-sia. 

“Kami terus berusaha dalam perjuangan untuk keadilan dan akan terus berusaha untuk membatalkan Final Award,” katanya.

Penimbang tara yg tidak beretika, Gonzalo Stampa, telah didapati bersalah menghina mahkamah Sepanyol dan dihukum penjara enam bulan serta dilarang menjalankan kerja timbang tara selama setahun.

Beliaulah yang bertanggungjawab menjatuhkan award sebanyak hampir USD 15 bilion (dianggar RM70 bilion) ke atas Malaysia atas asas kononnya Waris Sulu mempunyai tuntutan ke atas Sabah katanya.

Menurut Azalina lagi dalam keputusannya, Mahkamah Jenayah mendapati Dr. Stampa sengaja bertindak dengan tujuan untuk menghalang perintah pembatalan itu daripada berkuat kuasa, satu akta yang tidak wajar bagi seorang peguam. Mahkamah Jenayah selanjutnya mendapati Dr. Stampa mempunyai kewajipan untuk mematuhi perintah Mahkamah Tinggi Madrid, tanpa mengira pendapatnya tentang kesahihan perintah mahkamah tersebut.

Sebelum ini, pada 29 Jun 2021, Mahkamah Tinggi Madrid telah mengeluarkan perintah muktamad yang membatalkan pelantikan Dr. Stampa dan semua tindakan prosedurnya kerana Malaysia telah dipanggil secara tidak wajar dalam prosiding pelantikan penimbang tara. Akibatnya, Mahkamah Tinggi Madrid memerintahkan supaya Malaysia dipanggil dengan betul dan prosiding dimulakan semula. Percubaan Pihak Menuntut untuk merayu keputusan tersebut gagal yang mengesahkan pembatalan pelantikan Dr. Stampa.

Tambah Azalina lagi walaupun perintah muktamad dan mengikat oleh Mahkamah Tinggi Madrid, Dr. Stampa terus terang-terangan mengabaikan dan mengingkari perintah mahkamah yang sama yang melantiknya dan terus menukar kerusi dari Madrid ke Paris untuk meneruskan kepalsuan dan prosiding timbang tara kesat yang mengakibatkan pengeluaran award akhir yang dikatakan hampir USD15 bilion terhadap Malaysia.

Terutama sekali, sebelum menyampaikan Anugerah Akhir yang dikatakannya terhadap Malaysia, Dr. Stampa meminta dan menerima lebih daripada USD2.7 juta “yuran” daripada Pihak Menuntut, melalui Therium pembiaya mereka.

Malaysia mengalu-alukan keputusan penting ini sebagai kemenangan penting bagi kedaulatan undang-undang yang akan membantu memelihara kesucian timbang tara antarabangsa sebagai bentuk alternatif penyelesaian pertikaian dan Malaysia juga yakin bahawa keputusan penting ini akan menjadi penghalang selanjutnya kepada tindakan buruk yang dilakukan oleh pelaku Penipuan Sulu katanya dalam kenyataan itu.

RELATED ARTICLES
Utama

SSMJ kerjasama dengan agensi Kerajaan pastikan miskin tegar di Sabah dinoktahkan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular