HomeUtamaHajiji alu-alukan rancangan jadikan Sabah hab pelancongan kesihatan

Hajiji alu-alukan rancangan jadikan Sabah hab pelancongan kesihatan

Read Time:1 Minute, 8 Second

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor menyambut baik rancangan saintis sel stem, Prof Dato Sri Dr Mike Chan untuk menjadikan Sabah sebagai hab pelancongan kesihatan bertaraf dunia.

Dr Chan, yang merupakan pengerusi Kumpulan Bioperubatan Kesejahteraan Eropah berkongsi pendapatnya dan rancangan pengembangan visinya di negeri ini ketika mengadakan pertemuan dengan Ketua Menteri Sabah baru-baru ini.

Dr Chan berkata beliau dan isteri kelahiran Sabah, Prof Dato Sri Dr Michelle Wong merancang untuk mengembangkan operasi mereka di Sabah untuk memenuhi pasaran Asean dan BIMP-Eaga.

Beliau berkata rancangan pengembangan mereka termasuk penubuhan biofarmaseutikal kemudahan pembuatan menggunakan teknologi Jerman di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) dan Pusat Kesejahteraan Eropah hab Asia Pasifik di Alam Mesra dengan jumlah keseluruhan pelaburan kira-kira USD80 juta.

Dengan kemudahan sedia ada, beliau berkata ini juga akan membantu Sabah memperoleh pasaran khusus sektor pelancongan pendidikan kesihatan sebagaimana ramai penyelidik sel stem dari seluruh dunia akan datang ke negeri ini untuk melakukan penyelidikan dalam perubatan bio-regeneratif dan sains.

Dr Chan, yang terkenal dalam industri perubatan bio-regeneratif di seluruh dunia telah menulis lebih daripada 50 buah buku dan memenangi beberapa anugerah termasuk Anugerah Kepimpinan Keusahawanan Kesejahteraan Cina Sedunia dari China tahun lepas.

European Wellness yang diasaskan pada tahun 1991 mempunyai 46 hospital dan pusat di seluruh dunia termasuk di Jerman, Switzerland, Santorini Greece dan di seluruh Asia dengan rangkaian pelanggan yang luas.

RELATED ARTICLES
Utama

Pelbagai inisiatif pembangunan dilaksanakan melalui Hala Tuju SMJ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular