HomeUtamaPerlu langkah drastik, lakukan proses pembenihan awan di Sabah - Masiung

Perlu langkah drastik, lakukan proses pembenihan awan di Sabah – Masiung

Read Time:1 Minute, 11 Second

KOTA KINABALU: Terdapat keperluan bagi Kerajaan Persekutuan mengambil langkah drastik untuk melakukan proses pembenihan awan di Sabah, kata Wakil Rakyat Kuamut, Datuk Masiung Banah.

Beliau berkata, cuaca panas dan kering ketika ini mencecah sehingga 40 darjah celsius telah mula menjejaskan bekalan air sedia ada di empangan negeri.

Katanya, laporan Jabatan Air Sabah (JAS) menunjukkan takungan empangan air berada di tahap kritikal dan hanya berbaki tiga bulan untuk menampung keperluan pengguna.

“Sumber air di lembangan sungai di beberapa daerah juga telah menunjukkan paras penurunan yang ketara.

” Gelombang haba yang tinggi hingga memusnahkan tanaman dan ternakan telah mula menjejaskan bekalan air penduduk di kawasan luar bandar, ” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Naib Presiden Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) itu mahukan kerajaan Sabah segera mengemukakan permohonan kepada Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) untuk melakukan proses pembenihan awan.

Mengulas lanjut isu itu, Masiung berkata, pada masa ini, keadaan kemarau dan cuaca panas di Sabah sudahpun mencecah satu bulan.

METMalaysia juga turut meramalkan keadan kering dan panas di Sabah akan berterusan sehingga hujung bulan Mei depan.

Fenomena monson barat daya kali ini agak luar biasa dan kerajaan perlu segera mengambil langkah drastik supaya proses pembenihan awan disegerakan.

Masiung berkata, langkah catuan bekalan air kurang disenangi penduduk. Lebih-lebih lagi pertengahan bulan Mac, umat Islam akan menunaikan ibadah puasa.

Dalam masa sama katanya, sekolah juga mula dibuka, di mana cuaca panas dan kering boleh menyebabkan orang ramai terdedah dengan strok haba.

RELATED ARTICLES
EkonomiUtama

RM7 juta disediakan untuk fasa pertama naiktaraf 38 Tamu Desa di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular