HomeEkonomiSYBIL anjur Forum Perniagaan Sabah - Jiang Xi, April depan

SYBIL anjur Forum Perniagaan Sabah – Jiang Xi, April depan

Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Persatuan Pemimpin Muda Perniagaan dan Industri Sabah (SYBIL) bercadang akan menganjurkan Forum Perniagaan Sabah – Jiang Xi pada April depan.

Presidennya, Ar. James Wong berkata, forum tersebut akan menyaksikan 30 pemilik perniagaan dari wilayah Jiang Xi di China untuk menjalin rangkaian dan meneroka peluang perniagaan di Sabah.

Cadangan berkenaan dikongsikan semasa sesi kunjungan pengenalan Meet & Greet yang dihoskan Menteri Pembangunan Perindustrian & Keusahawanan Sabah (MIDE), Datuk Phoong Jin Zhe bersama SYBIL di pejabat MIDE, Wisma Kewangan, hari ini.

Hadir sama beberapa pemimpin jawatankuasa eksekutif SYBIL termasuk Timbalan Presiden Datuk Jade Koh, Naib Presiden Datuk Roger Chin, Setiausaha Alvis Loo, Bendahari Kevin Lee, Timbalan Setiausaha Precilla Fong, Gordon Pan dan lain-lain.

Semasa kunjungan itu, James berkata, SYBIL akan bekerjasama dengan MIDE bagi membangunkan hubungan ekonomi merentas sempadan dengan negara lain khususnya dalam pelaburan dan membina pelbagai industri di Sabah untuk pertumbuhan ekonomi di negeri ini.

“Sebagai masyarakat pemimpin perniagaan muda, kami benar-benar ingin bekerjasama dengan kerajaan untuk membantu membangunkan pelbagai industri selaras dengan matlamat pembangunan ekonomi kerajaan.

“Peluang seperti hari ini di mana pemimpin negeri dapat berinteraksi dengan persatuan perniagaan muda lain seperti SYBIL adalah penting dalam membantu membangunkan dan menyelesaikan masalah untuk pelbagai industri kita di Sabah,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sehubungan dengan itu, Phoong turut memberikan sokongannya untuk matlamat yang dikemukakan oleh SYBIL, dan memberikan maklum balas serta arahannya untuk bekerjasama dengan MIDE bagi memudahkan penglibatan yang berharga itu.

Dalam perkembangan lain, MIDE dan SYBIL akan meneroka kerjasama bersama menjelang acara CEO Masterclass, menyasarkan acara yang lebih berkesan dan dinamik pada tahun 2024 yang akan dapat mencapai minat khalayak antarabangsa, dan meletakkan Sabah pada peta dalam istilah destinasi untuk usahawan muda dari seluruh Asia Tenggara untuk belajar dan berkembang bersama.

Pertemuan antara MIDE dan SYBIL yang diadakan selama lebih sejam itu merupakan pertemuan pertama antara kementerian dengan SYBIL, dilihat sebagai usaha untuk melibatkan diri secara proaktif dengan komuniti perniagaan muda di Sabah.

RELATED ARTICLES
Utama

MUIS, JHEAINS digesa bincang, kajian bina kuarters

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular