HomeEkonomiSYBIL bina kerjasama dengan SCC bantu syarikat pemula di Sabah

SYBIL bina kerjasama dengan SCC bantu syarikat pemula di Sabah

Read Time:2 Minute, 15 Second

PENAMPANG: Perbadanan Pinjaman Sabah (SCC) mengadakan sesi dialog santai petang bersama ahli Persatuan Pemimpin Muda Perniagaan & Industri Sabah (SYBIL) di Donggongon pada Rabu.

Majlis tersebut merupakan kunjungan hormat yang dianjurkan oleh SCC untuk memperkenalkan 13 ahli SYBIL yang hadir.

Setiap ahli merupakan pemilik perniagaan atau profesional dari pelbagai industri di Sabah.

Rombongan SYBIL diketuai oleh Bendaharinya, Kevin Lee, bersama Presiden SYBIL, Ar. James Wong, Naib Presiden, Datuk Roger Chin dan ahli exco persatuan yang lain.

Turut hadir ialah Pengerusi SCC, Datuk Seri Yee Moh Chai, Ahli SEAC Datuk John Lo dan Siaw Kok Chee, Penasihat Kewangan kepada Ketua Menteri Sabah.

Ketua Pegawai Eksekutif SCC, George Taitim, menarik perhatian persatuan perniagaan tentang kekuatan dan kelemahan situasi kewangan semasa di Sabah, dan bagaimana SCC memainkan peranannya sebagai institusi kewangan negeri untuk menyediakan perkhidmatan kewangan kepada komuniti di Sabah.

“SCC agak istimewa dalam erti kata kita tidak berada di bawah BAFIA, namun wujud di bawah kawalan negeri untuk menyediakan perkhidmatan bantuan kewangan kepada Rakyat Sabah sebagai sebuah institusi kewangan, namun ia tidak bermakna kita tidak mempunyai pematuhan peraturan yang ketat,” kata George dalam kenyataan hari ini.

Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA) ialah akta tadbir urus yang meliputi undang-undang dan peraturan semua institusi yang terlibat dalam perniagaan perkhidmatan perbankan & kewangan di Malaysia.

Beberapa faktor unik SCC ialah mereka adalah satu-satunya institusi kewangan di Sabah yang boleh mengambil tanah hak milik anak negeri (NT) sebagai cagaran untuk pembiayaan, sesuatu yang institusi kewangan lain seperti bank tidak mampu lakukan.

Dalam pada itu, Kevin Lee dari SYBIL turut memberi taklimat kepada SCC dan tetamu lain mengenai agenda keselamatan makanan yang telah diusahakan oleh SYBIL yang melibatkan kerjasama SYBIL dengan Jabatan Bioteknologi Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Katanya, beberapa program termasuk Black Soldier Fly Breeding Program, Tissue Culture Development & Cold Chain Distribution Programs yang akan membantu meningkatkan sektor keselamatan makanan Sabah, meningkatkan kecekapan industri, dan menyediakan sumber pendapatan baharu daripada pembangunan R&D.

“SYBIL dan SCC juga dapat mengemukakan isu sokongan kewangan yang dihadapi oleh ramai dalam komuniti syarikat pemula di Sabah, mengakui kekurangan institusi kewangan yang mempunyai bantuan kewangan yang memberi impak kepada industri baharu dan baru muncul seperti syarikat pemula, dan bagi mereka dalam komuniti di luar bandar,” katanya.

Dialog itu menghasilkan peluang kerjasama untuk SCC dan SYBIL mempertimbangkan kerjasama dalam mengembangkan skim pembiayaan sedia ada oleh SCC khususnya untuk syarikat pemula di Sabah, selain SYBIL bekerjasama dengan SCC untuk mendekati rangkaian perniagaannya ke arah skim kewangan di bawah SCC.

SCC telah melaksanakan program kepada syarikat pemula Sabah dengan kumpulan pembiayaan sebanyak RM8 juta, dan berjanji maksimum RM50,000 bagi setiap pemohon untuk mendapatkan bantuan kewangan dalam pinjaman untuk digunakan oleh syarikat baharu di bawah program tersebut.

RELATED ARTICLES
Utama

SSMJ kerjasama dengan agensi Kerajaan pastikan miskin tegar di Sabah dinoktahkan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular