HomeUtamaKerajaan pandang serius kes pelajar ditemui mati di asrama kolej - Fairuz

Kerajaan pandang serius kes pelajar ditemui mati di asrama kolej – Fairuz

Read Time:1 Minute, 23 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri memandang serius kes seorang pelajar lelaki ditemui mati di bilik asrama Kolej Vokasional di Lahad Datu awal pagi Jumaat.

Pembantu Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Fairuz Renddan berkata, perkara itu amat serius dan kerajaan negeri memandang berat kes keganasan melibatkan pelajar sekolah.

“Insiden ini berlaku dalam asrama kolej dan dilaporkan melibatkan ramai penghuni asrama. Kita meminta pihak polis dan Kementerian Pengajian Tinggi menjalankan siasatan menyeluruh dan terperinci agar tindakan yang sewajarnya dapat diambil terhadap mereka yang terlibat.

“Perkara seumpama ini dapat dielakkan sekiranya pelajar dan penghuni di asrama mempunyai disiplin dan semangat toleransi yang tinggi.

“Sebarang perselisihan faham yang berlaku dikalangan penghuni asrama hendaklah segera dilaporkan kepada warden asrama. Ini penting agar Insiden yang tidak diingini seperti yang berlaku di Lahad Datu tidak berulang di masa akan datang” , katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau mengulas insiden seorang pelajar lelaki ditemui mati di bilik asrama, didakwa telah dipukul oleh rakan-rakan dalam satu kejadian di sebuah Kolej Vokasional di Lahad Datu pada Jumaat.

Mangsa, Mohammad Nazmie Aizzat Muhd Narul Azwan, 17 tahun, ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri oleh warden asrama pada pukul 6.50 pagi.

Media melaporkan Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Asisten Komisioner Dr Rohan Shah Ahmad, mengesahkan kejadian bahawa pihaknya telah menerima laporan dari pengarah kolej berkaitan dan sedang menjalankan siasatan lanjut mengenai kes tersebut.

Fairuz berkata, pihak sekolah dan Jabatan Pendidikan juga perlu memberi perhatian terhadap kes buli secara fizikal yang dilaporkan berlaku di sekolah-sekolah menengah negeri ini.

“Pihak sekolah dan Jabatan Pendidikan juga diminta memastikan tindakan disiplin diambil ke atas murid yang bersalah dan tidak berkompromi dengan salah laku buli dan keganasan yang melibatkan pelajar sekolah”, tegasnya.

RELATED ARTICLES
Utama

MUIS, JHEAINS digesa bincang, kajian bina kuarters

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular