HomeUtamaKetua jabatan kerajaan diingatkan tidak bekerja secara silo - Dr Joachim

Ketua jabatan kerajaan diingatkan tidak bekerja secara silo – Dr Joachim

Read Time:2 Minute, 4 Second

KOTA KINABALU: Semua ketua jabatan kerajaan diingatkan supaya tidak bekerja secara silo demi kemajuan negeri ini, kata Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Justeru, katanya, berkerjasama dengan syarikat berkaitan kerajaan seperti Invest Sabah Berhad dapat membawa pembangunan ketara kepada Sabah.

“Tiada cara lama bekerja. Sambil kita bekerja secara kolektif, marilah kita bersama-sama membawa kemakmuran kepada negeri ini selaras dengan wawasan Sabah Maju Jaya,” katanya pada Majlis Berbuka Puasa Invest Sabah Berhad di Le Meridien Kota Kinabalu di sini semalam.

Dr Joachim yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Negeri turut menggesa rakyat untuk terus menjiwai semangat berdaya tahan dan terus maju dengan harapan, keazaman dan perpaduan.

“Ketahanan ialah kebolehan untuk mengharungi kesusahan dengan ketabahan dan keazaman. Ia adalah kualiti yang tertanam di dalam komuniti kita pada masa-masa yang mencabar.

“Selepas pandemik Covid-19 dan pelbagai cabarannya, kita telah menyaksikan daya tahan yang luar biasa dari semangat manusia. Daripada pekerja barisan hadapan kepada rakyat biasa, setiap daripada kita telah memainkan peranan dalam mengatasi halangan dan maju ke hadapan dengan daya tahan dan kekuatan.

“Sambil berbuka puasa malam ini, marilah kita mengambil inspirasi daripada daya tahan masyarakat kita dan komited semula untuk membina masa depan yang lebih baik untuk Sabah. Marilah kita memanfaatkan kuasa perpaduan, belas kasihan dan perpaduan untuk mengatasi apa jua cabaran yang mendatang,” tegasnya.

Dr Joachim turut melahirkan rasa terima kasih kepada Tan Sri Anifah Aman, Pengerusi Invest Sabah Berhad, atas kepimpinan berwawasan dan komitmen yang tidak berbelah bahagi kepada pembangunan Sabah.

“Di bawah bimbingan anda, saya pasti Invest Sabah Berhad akan berkembang maju, dan negeri kita akan menyaksikan pertumbuhan dan kemajuan yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

“Dengan pengalaman luas anda terutamanya dalam menerajui Kementerian Luar Negeri, saya pasti rangkaian anda akan memberi manfaat untuk membawa pelabur ke Sabah. Saya juga percaya bahawa pasukan anda akan menyokong ke arah mencapai visi dan misi Invest Sabah Berhad,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif, Invest Sabah Berhad, Dr Firdausi Suffian dalam ucapannya berkata, pihak Invest Sabah Berhad komited untuk mewujudkan iklim pelaburan yang menggalakkan untuk menarik pelaburan premium, sekali gus membolehkan sektor swasta menjadi enjin pertumbuhan utama negeri.

“Justeru, kami akan menarik pelaburan strategik untuk memacu perubahan struktur dengan ekosistem domestik yang cergas, memupuk ekonomi inklusif yang berdedikasi, maju dan mampan.

“Selain mempromosikan inovasi digital yang diasaskan pada dasar ekonomi dan pelaburan yang boleh dipercayai untuk mewujudkan asas yang teguh serta mempercepatkan pertumbuhan dan pekerjaan,” katanya.

Turut hadir pada majlis itu Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan, Datuk Phoong Jin Zhe.

RELATED ARTICLES
Utama

Hajiji terima kunjungan hormat Penasihat Komuniti Puisi Esei Asean Denny JA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya