HomeUtamaEmpat wanita warga Filipina mangsa pemerdagangan manusia berjaya diselamatkan

Empat wanita warga Filipina mangsa pemerdagangan manusia berjaya diselamatkan

Read Time:1 Minute, 22 Second

LABUAN: Empat wanita warganegara Filipina yang disyaki menjadi mangsa pemerdagangan manusia berjaya diselamatkan oleh pihak polis baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Wilayah Persekutuan Labuan, Superintendan Mohd Hamizi Halim berkata, bertindak atas maklumat pihak polis dari Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah Labuan telah membuat serbuan di sebuah hotel di bandar Labuan pada 26 April 2024 dan berjaya menyelamatkan tiga wanita warga Filipina yang disyaki menjadi mangsa pemerdagangan manusia.

Katanya, susulan daripada penyelamatan tiga mangsa di Labuan, seorang lagi mangsa yang berjaya melarikan diri ke Penampang turut diselamatkan pada 27 April 2024 dengan bantuan pihak polis daripada Cawangan D7 Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah.

“Tindakan pihak polis melalui OP Pintas, telah berjaya menyelamatkan keseluruhan empat orang wanita warga Filipina berusia diantara 31 hingga 33 tahun yang dipercayai menjadi mangsa pemerdagangan orang iaitu dipaksa bekerja sebagai pelayan di sebuah premis hiburan dalam kawasan bandar WP Labuan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, berikutan daripada penyelamatan semua mangsa yang terlibat, dua orang suspek wanita iaitu seorang warga tempatan berumur 36 tahun dan seorang lagi warga Filipina berumur 22 tahun telah ditangkap untuk membantu siasatan kes.

“Permohonan perintah reman telah dibuat ke atas dua suspek di Mahkamah Majistret W.P. Labuan.

“Wanita warga Filipina tersebut telah dibenarkan reman selama tujuh hari bermula 28 April hingga 4 Mei 2024 manakala wanita warga tempatan dibenarkan selama lima hari bermula 28 April hingga 2 Mei 2024.

“Siasatan masih diteruskan di bawah Seksyen 12 Akta Antipemerdagangan Orang Dan Antipenyeludupan Migran (Atipsom).

“Justeru, pihak polis menasihatkan kepada masyarakat untuk menyalurkan sebarang maklumat berkaitan kejadian jenayah mahupun aktiviti pemerdagangan orang kepada pihak polis untuk tindakan lanjut,” katanya

RELATED ARTICLES
Utama

Hajiji terima kunjungan hormat delegasi US-ASEAN Business Council

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular