HomeUtamaUWSS Kasigui dijangka bantu tingkat pengeluaran bekalan air di Putatan

UWSS Kasigui dijangka bantu tingkat pengeluaran bekalan air di Putatan

Read Time:1 Minute, 27 Second

Penampang : Masalah kekurangan bekalan air khususnya di daerah Putatan dijangka dapat diselesaikan selepas dua projek peningkatan bekalan jangka pendek dan sederhana siap pada tahun depan dan 2026.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Ir Shahelmey Yahya berkata, ia termasuklah pembinaan Skim Bekalan Air Segera (UWSS) Kasigui yang berupaya mempertingkatkan pengeluaran tambahan sebanyak lima juta liter sehari (MLD) bagi tujuan jangka pendek.

Selain itu katanya, untuk jangka sederhana, kawasan Putatan juga akan turut mendapat limpahan 10 MLD menerusi pembinaan Loji Rawatan Air (LRA) Kogopon dua yang dijangka siap pada 2026.

Datuk Shahelmey Yahya

“UWSS Kasigui ini adalah tambahan kapasiti lima MLD bagi kawasan Putatan dan dengan siapnya loji ini maka Putatan akan mendapat lima MLD yang dijangka siap April tahun depan.  Sudah tentu ini akan melegakan masalah bekalan air yang dihadapi di beberapa kawasan di daerah Putatan.

“Ini juga akan memenuhi permintaan lebih kurang 25,000 orang penduduk.  Ini adalah selaras dengan perkembangan perkembangan daerah Putatan yang kian membangun terutama selepas Pasca COVID-19,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menyempurnakan Majlis Pecah Tanah UWSS Kasigui di sini hari ini.

Shahelmey yang juga Menteri Kerja Raya Sabah berkata, Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) turut mengambil inisiatif bagi melaksanakan satu lagi prjek bagi mengeluarkan 10 MLD di LRA Kasigui.

Katanya, proses pelaksanaan itu kini sedang menanti kelulusan Notis Perubahan (NOC) dan berharap agar ianya dapat dilaksanakan sebelum penghujung tahun ini.

“Jadi ini bererti untuk masa pendek, jumlah bekalan air terawatt di kawasan Putatan dan juga Kota Kinabalu sepatutnya dapat kita penuhi,” katanya.

LRA Kasigui yang dikendalikan oleh Jetama direka dengan kapasiti asal 50 MLD dan berperanan untuk membekalkan air terawat ke Zon 4 Sistem Bekalan Air Kota Kinabalu yang merangkumi daerah Putatan, dengan jumlah 6,970 pengguna berdaftar. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular