HomeUtamaIsu MA63: Jabatan Peguam Besar Negeri komited pertahankan hak perlembagaan Sabah

Isu MA63: Jabatan Peguam Besar Negeri komited pertahankan hak perlembagaan Sabah

Read Time:1 Minute, 50 Second

KOTA KINABALU: Jabatan Peguam Besar Negeri memberi komitmen yang teguh untuk melindungi hak-hak perlembagaan Sabah, khususnya berkaitan dengan pemberian khas 40 peratus Hasil Bersih (Net Revenue) seperti yang termaktub dalam Artikel 112C dan 112D Perlembagaan Persekutuan.

Peguam Besar Negeri Sabah, Datuk Nor Asiah Mohd Yusof menegaskan perkara itu bahawa Jabatan Peguam Besar Negeri telah aktif mengambil bahagian dalam semua perbincangan berkaitan perkara ini bersama dengan Kementerian Kewangan Sabah dan Kerajaan Persekutuan.

“Pendirian kita sepenuhnya selaras dengan kenyataan terbaru Ketua Menteri Sabah yang menegaskan bahawa negeri ini tekad untuk menegakkan hak-hak perlembagaannya dan akan terus memperjuangkan semua hak Sabah seperti yang digariskan dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63),” tegasnya dalam kenyataan media hari ini.

Menurutnya lagi, Jabatan Peguam Besar Negeri telah memainkan peranan penting dalam rundingan ini, memastikan tuntutan undang-undang dan perlembagaan Sabah diwakili dengan berkesan.

“Usaha kami yang konsisten difokuskan untuk memastikan Kerajaan Persekutuan mematuhi formula pembahagian hasil yang digariskan dalam Perlembagaan Persekutuan. Ini termasuk mencari pampasan untuk “tahun-tahun yang hilang” (lost years) dari 1974 hingga sekarang apabila tiada semakan mengenai pemberian khas dilakukan,” jelasnya.

Beliau berkata, pihaknya turut menghormati hak dan tindakan undang-undang yang dimulakan oleh pihak Persatuan Undang-Undang Sabah (SLS) mengenai semakan kehakiman dalam perkara tersebut.

“Berkaitan dengan tindakan undang-undang yang dimulakan oleh Sabah Law Society, kami menghormati hak mereka untuk mencari semakan kehakiman dalam perkara ini kerana litigasi kepentingan awam adalah penting untuk menegakkan kedaulatan undang-undang dan memastikan keadilan yang adil.

“Sementara itu, Jabatan Peguam Besar Negeri akan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk membetulkan sebarang kenyataan yang menyimpang daripada pendirian jelas dan rasmi Negeri.

“Tidak kira keputusan di Mahkamah Rayuan, Sabah mengekalkan tuntutan rasmi bahawa Kerajaan Persekutuan memenuhi kewajipan undang-undang dan perlembagaannya berkaitan dengan pemberian khas.

“Hak kewangan ini, yang berakar dalam rundingan pra-penubuhan Malaysia dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, adalah hak yang tidak boleh dirunding bagi Sabah,” tegas beliau lagi.

Dalam pada itu, beliau turut memberi jaminan pihaknya akan terus memperjuangkan hak yang sepatutnya diberikan kepada negeri Sabah di bawah MA63.

“Jabatan Peguam Besar Negeri memberi jaminan kepada rakyat Sabah bahawa kami akan terus memperjuangkan dengan teguh semua hak yang sepatutnya kepada negeri di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan Perlembagaan Persekutuan,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular