HomeUtamaSWEPA, SCS, SLDN bekerjasama dengan The Asia Foundation anjur program kemahiran digital

SWEPA, SCS, SLDN bekerjasama dengan The Asia Foundation anjur program kemahiran digital

Read Time:1 Minute, 38 Second

KOTA KINABALU: Persatuan Usahawan dan Profesional Wanita Sabah (SWEPA), Persatuan Komputer Sabah (SCS), Persatuan Pusat Kemahiran SLDN Sabah dan Persatuan Usahawan Kecemerlangan Wanita Sabah (SAWENA) bekerjasama dengan The Asia Foundation dan rakan kongsi tempatan StartupMalaysia.org telah menganjurkan bengkel kemahiran digital di sini pada Sabtu (25 Mei).

Bengkel itu adalah untuk mempromosikan literasi digital dalam kalangan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS).

Bengkel mengenai “Asas Canva Reka Bentuk dan Pembuatan Video” disampaikan sebagai sebahagian daripada inisiatif Go Digital ASEAN yang direka untuk melengkapkan pemilik perniagaan kecil dan pekerja dengan kemahiran digital asas untuk membolehkan mereka mengambil bahagian dan memaksimumkan peluang dalam ekonomi digital.

Program ini dilaksanakan oleh The Asia Foundation dengan pembiayaan daripada Google.org, cabang dermawan Google dan sokongan daripada Jawatankuasa Penyelaras ASEAN mengenai Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana (ACCMSME).

Go Digital ASEAN memanfaatkan kepakaran rakan kongsi tempatan seperti SWEPA dan SCS untuk membina kapasiti digital pemilik perniagaan dan bakal usahawan melalui bengkel secara peribadi, webinar dan kursus pembelajaran berpandu kendiri mengenai pengurusan perniagaan, kewangan dan pemasaran digital.

Sehubungan dengan itu, Pengurus Program dan Operasi Kanan di The Asia Foundation, Nadya Subramaniam menekankan kepentingan melengkapkan MSME dengan kemahiran digital.

Beliau berkata, dalam ekonomi hari ini, celik digital adalah penting untuk pertumbuhan dan daya tahan PKS.

“Rakan kongsi komuniti seperti SWEPA dan SCS memainkan peranan penting dalam membantu kami menjangkau perniagaan kecil di lokasi seperti Sabah yang paling banyak mendapat manfaat daripada kemahiran digital.

“Rakan kongsi komuniti menyumbang kepada pembangunan tempatan dengan mempromosikan literasi digital dan merapatkan jurang digital jantina.

“Usaha mereka sejajar dengan matlamat jangka panjang untuk membina komuniti keusahawanan yang mahir dan cekap secara digital di negara dan rantau ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu, Presiden SWEPA, Karen Wong berkata, kerjasama dan komitmen organisasinya terhadap celik digital dengan inisiatif Go Digital ASEAN Yayasan Asia- mencerminkan dedikasi mereka untuk memperkasakan komuniti.

“Kami berbesar hati untuk menyumbang kepada program ini sebagai Rakan Komuniti dan menjalankan kerja yang memberi impak positif kepada rantau ASEAN,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular