HomeIsu tempatanEmpat PATI Ditahan Cuba Seludup Barang, Racun Ikan

Empat PATI Ditahan Cuba Seludup Barang, Racun Ikan

Read Time:2 Minute, 8 Second

KUDAT :  Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Zon Maritim Kudat berjaya menahan dua bot dikendalikan empat Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) warga Filipina dalam satu operasi khas yang dijalankan di perairan Kudat kelmarin.

Pengarah Zon Maritim Kudat, Komander Maritim Boon Chin Chau berkata, bot pertama ditahan kerana disyaki menangkap ikan menggunakan racun dan bot kedua pula disyaki cuba melakukan aktiviti menyeludup keluar barang kawalan tanpa kebenaran yang sah.

Katanya, tangkapan dibuat hasil maklumat risikan dan sebuah bot ronda Maritim Malaysia telah ditugaskan bagi melaksanakan operasi khas tersebut serta berjaya menahan sebuah bot pam tanpa nombor pendaftaran bersama dua warga Filipina berumur 22 dan 30 tahun yang disyaki melakukan kegiatan menangkap ikan menggunakan racun pada jam 6.45 pagi, kelmarin.

“Bot terbabit dikesan pada kedudukan lebih kurang dua batu nautika selatan Pulau Lingkutan Pulau Banggi, Kudat dan hasil pemeriksaan, telah menemukan peralatan meracun ikan (sujum) dalam bot berkenaan.

“Manakala sebuah lagi, bot enjin sangkut bersama dua penumpang yang juga warga Filipina berumur 48 dan 56 tahun dikesan di kedudukan lebih kurang 2.2 batu nautika di tempat yang sama pada jam 8.00 pagi,” katanya dalam kenyataan disini semalam.

Boon berkata, setelah diperiksa mendapati, bot berkenaan membawa barangan yang dikategorikan sebagai barang kawalan bersubsidi iaitu minyak masak paket berjumlah 323 kilogram tanpa surat kebenaran daripada pihak berkuasa.

Katanya, kegiatan penyeludupan minyak masak ke negara jiran masih berlaku berikutan harga runcit pengguna untuk minyak masak jenis peket satu kilogram lebih rendah di Malaysia berbanding pasaran negara jiran.

“Pemeriksaan lanjut juga mendapati, kedua-dua bot berkenaan tidak mempunyai lesen serta individu yang terlibat tiada dokumen pengenalan diri yang lengkap semasa diperiksa.

“Tangkapan bersama barang rampasan termasuk dua bot berserta enjin sangkut dan enjin pam dianggarkan bernilai RM37,307.50.

“Kes disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 (cubaan menyeludup keluar minyak masak bersubsidi ke Filipina) yang membawa hukuman denda maksimum RM1 juta atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya,” katanya.

Sementara itu, Boon berkata, bagi kes meracun ikan, di bawah Akta Perikanan 1985 (menangkap ikan menggunakan racun) membawa hukuman denda tidak melebihi RM1 juta bagi nakhoda dan RM100,000 bagi setiap anggota kru.

“Manakala kes tidak memiliki suatu pas yang sah di dalam Malaysia, di bawah Akta Imigresen 1959/63, jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda tidak lebih daripada RM10,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali dan boleh dikenakan tidak lebih daripada enam kali sebatan.

“Salurkan sebarang salah laku jenayah yang berlaku di laut kepada Maritim Malaysia di talian 088-611858 (Pusat Operasi Kudat) dan talian MERS 999 yang beroperasi 24jam,” katanya.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

KAFA UMS komited fokus kemenjadian murid seimbang ilmu, adab dan sahsiah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya