HomeUtamaWang tunai ditemui dengan jumlah 'luar biasa' - Saksi

Wang tunai ditemui dengan jumlah ‘luar biasa’ – Saksi

Read Time:8 Minute, 58 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

Kota Kinabalu : Wang tunai dengan jumlah yang ‘luar biasa’.  Itu yang dinyatakan seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika memberi keterangan kepada Mahkamah Khas Rasuah berhubung isu skandal rasuah terbesar membabitkan RM130 juta.

Saksi yang juga pegawai serbuan, Hishammudin Mohammed Esa, 48, memaklumkan wang itu ditemui di beberapa tempat termasuk pejabat, rumah dan kereta bekas Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) Ag Mohd Tahir Mohd Talib.

Katanya, pasukannya telah memulakan serbuan di pejabat JANS di Wisma Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) pada 4 Oktober 2016 dan Ag Tahir turut berada di sana pada ketika itu.

“Apabila tiba di pejabatnya, saya memperkenalkan diri dan menunjukkan kad kuasa saya kepada Ag Tahir.  Saya memaklumkan tujuan kami datang ke pejabat adalah untuk menyempurnakan pencarian dan meminta beliau memberi kerjasama serta mematuhi segala arahan bagi melancarkan proses pencarian yang akan dijalankan. 

“Saya juga memaklumkan kepadanya bahawa sebarang tindakan menghalang, menyembunyi atau memusnahkan mana-mana dokumen adalah satu kesalahan dan boleh dihukum di bawah seksyen 48 Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

“Saya meminta Ag Tahir menyerahkan semua dokumen berkaitan dan buku akaun miliknya, isteri dan anak-anak tetapi dia memberitahu saya semua dokumen itu ada di rumah dan saya mengarahkan pasukan saya untuk memulakan carian di pejabatnya.

“Kira-kira jam 10.15 pagi, Tn Mohd Fadlan (salah seorang anggota pasukan) menemui sejumlah wang di dalam beg berlabel ‘Tahir’ dan Mohd Fadlan menunjukkannya kepada saya. Saya kemudian meminta Ag Tahir mengeluarkan wang itu dan memberikannya kepada kami.

“Selepas itu, saya mengarahkan Mohd Fadlan dan Pn Ekasuziena mengira wang itu sambil diperhatikan oleh Ag Tahir dan jumlah wang itu ialah RM62,500. Pada masa sama saya mengarahkan Ekasuziena menyediakan senarai rampasan harta alih untuk mendapatkan semula wang di bawah Ag Tahir.

“Selepas itu, saya mengarahkan Ag Tahir membuka pintu di belakang mejanya yang bertulis ‘Go Away’ dan pada mulanya, Ag Tahir enggan membuka pintu tetapi saya sekali lagi memintanya berbuat demikian.

“Ag Tahir kemudian cuba membuka pintu tetapi gagal dan mendakwa tidak pasti di mana kunci pintu itu. Selepas mencuba semua kunci, pintu itu berjaya dibuka. Sebaik pintu dibuka, saya meminta Ag Tahir menunjukkan tempat dia menyimpan wang itu. Dia kemudian menunjukkan dan membuka helaian kain lebar yang menutupi sofa di dalam bilik itu. 

“Di bawah kain itu, tersusun longgokan wang kertas RM100 dan RM50 yang memenuhi tempat duduk sofa. Apabila saya membuka kabinet di dalam bilik, kabinet penuh dengan wang yang disusun dan diikat dalam bentuk berkas.

“Setelah menggeledah seluruh kawasan bilik, kami mendapati hampir kesemua beg di dalam bilik pantri itu dipenuhi dengan wang yang berikat. Disebabkan jumlah duit yang banyak, saya meminta pasukan sokongan mengambil gambar, mengira duit dan rampasan.

“Pada masa sama, saya mengarahkan Ag Tahir untuk tidak membenarkan mana-mana individu memasuki pejabatnya selain pegawai SPRM,” kata Hishamuddin.

Hishamuddin membacakan keterangan saksinya di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Abu Bakar Manat, dalam perbicaraan Ag Tahir, 58, Fauziah Piut, 55, dan Lim Lam Beng, 66, terhadap 37 pertuduhan pengubahan wang haram, membabitkan wang tunai dan simpanan bank berjumlah kepada RM61.57 juta, serta pemilikan barangan mewah yang menyalahi undang-undang.

Beliau seterusnya memberi keterangan bahawa selain wang ditemui di pejabat itu, pasukan itu turut merampas 282 dolar Singapura, 46200 bath Thailand, sembilan telefon bimbit, tiga Ipad dan sebuah beg serta empat kad bank daripada Ag Tahir.

Hishamuddin berkata, ketika proses pemindahan wang dan urusan dibuat, Ag tahir berada dikawasan berkenaan untuk memerhati dan mengarahkan semua pegawai SPRM agar tidak keluar dari bilik tanpa kebenarannya.

Pada hari yang sama, beliau menerima arahan supaya proses rampasan wang di pejabat Ag tahir disegerakan kerana pasukan itu perlu melaksanakan satu lagi waran geledah di rumah Ag tahir di Graceville Townhouse di Sembulan.

“Bagaimanapun, saya memaklumkan kepada pegawai atasan proses itu tidak boleh dilakukan secara tergesa-gesa kerana melibatkan wang yang banyak.  Ketika itu, pengiraan wang tidak dapat dilakukan di pejabat Ag tahir kerana ruang tidak mencukupi dan tidak selesa, wang tidak tersusun dengan baik, bertaburan dan sebahagiannya dipenuhi habuk. sebahagian daripada wang telah terlalu lama dan tersekat dan gelang getah telah reput dan pecah.

“Atas sebab itu, saya berbincang dengan Ag tahir dan beliau bersetuju untuk melakukan proses untuk menguruskan wang di pejabat SPRM.

“Pasukan saya mengikat wang dalam bungkusan di hadapan Ag tahir, memasukkan enam kotak dan setiap kotak dimeterai dengan pita SPRM.

“Semua ekshibit itu dibawa ke pejabat SPRM Sabah oleh enam pegawai dan kemudiannya ekshibit itu disimpan di dalam bilik berkunci,” kata hishamuddin yang merupakan Ketua Penolong Kanan Pesuruhjaya Bahagian Pengurusan Integriti Awam SPRM Putrajaya.

Beliau seterusnya memberi keterangan bahawa kira-kira jam 2.10 petang pada hari yang sama, mereka membuat serbuan kedua di rumah Ag Tahir di Sembulan.

“Apabila tiba di rumah Ag Tahir, terdapat dua kenderaan iaitu Mercedes CGI 250 dan BMW 535 diletakkan di rumah itu dan isterinya Fauziah turut berada di situ.

“Kami memulakan pencarian dari tingkat tiga rumah itu dan Ag Tahir memberitahu di mana dia menyimpan barang berharga, wang dan buku akaun serta sijil saham yang dimilikinya. Semua barang itu disimpan di dalam peti keselamatan di sebuah bilik di tingkat tiga.

“Terdapat tiga peti besi di dalam bilik tidur Ag Tahir dan saya mengarahkannya membuka semua peti keselamatan itu. Dia memberitahu saya bahawa dia tidak mengetahui nombor kombinasi peti keselamatan itu dan meminta isterinya membukanya tetapi hanya dua peti besi dapat dibuka.

“Kami menemui wang dan barang kemas serta jam tangan berjenama di dalam dua peti keselamatan itu. Terdapat juga wang di dalam sampul surat, 93 unit beg tangan berjenama, penyata bank, akaun bank, pelbagai jam tangan berjenama serta mata wang asing. Semua eksibit kami bawa ke tingkat bawah rumah.

“Saya meminta pasukan sokongan lain untuk proses itu kerana jumlah wang yang banyak dan barangan berharga lain. Selepas itu kami meneruskan pencarian di dua lagi bilik tidur di tingkat dua milik anak lelaki dan perempuannya. Kami tidak menemui apa-apa barang berharga atau mencurigakan di dalam dua bilik itu.

“Sepanjang proses pengumpulan eksibit, saya meminta Ag Tahir dan isteri memerhati proses penyusunan. Kami kemudian meneruskan pencarian di dalam kenderaan dan kami menemui sejumlah wang tunai di dalam bonet dua kenderaan. Wang yang ditemui di dalam kereta diasingkan daripada wang yang ditemui dari rumah.

“Pasukan saya turut merampas tiga telefon bimbit dan dua komputer riba daripada Fauziah,” kata Hishamuddin.

Menurut Hishamuddin, proses pengiraan wang itu tidak dapat dilakukan di rumah Ag Tahir kerana ruang, jumlah wang, barang kemas dan jam tangan berjenama, proses mengenal pasti dan melabel barang kemas itu dan Ag Tahir bersetuju proses itu dilakukan di pejabat SPRM.

“Wang itu diikat dalam satu bekas dan disimpan di dalam empat beg kembara besar dan empat beg dengan saiz berbeza. Untuk barang kemas dan jam tangan berjenama, kami meletakkannya di dalam beg dan bakul yang dibawa sendiri oleh Ag Tahir.

“Semua barang eksibit termasuk empat kenderaan mewah yang dirampas dalam serbuan dibawa ke pejabat SPRM Sabah. Kami juga merampas peti besi yang tidak boleh dibuka dan dibawa bersama ke pejabat.

“Kenderaan mewah iaitu Mercedes CGI250, Ford Ranger, BMW 535 dan Mazda 6, dipandu empat pegawai SPRM.

“Eksibit itu kemudiannya dimasukkan ke dalam bilik berkunci bersama-sama dengan eksibit dari pejabat Ag Tahir. Dua pegawai SPRM ditugaskan di hadapan bilik berkunci secara bergilir-gilir setiap lapan jam untuk menjaga laluan masuk ke bilik itu,” katanya.

Pada hari yang sama, Hishamuddin telah menerima arahan untuk menyerbu sebuah lagi rumah milik Ag Tahir di Taman Kingfisher Sulaman.

“Sebelum kami masuk ke dalam rumah, Ag Tahir memaklumkan anak perempuannya dan suaminya tinggal di rumah itu dan terdapat peti besi di situ tetapi tidak pernah menggunakannya.

Isteri Ag Tahir juga memaklumkan kepada saya bahawa dia tidak ingat nombor kombinasi peti keselamatan itu.

“Setibanya di rumah, Ag Tahir meminta pengawal keselamatan membuka pintu pagar dan menantunya turut membuka pintu rumah.

“Fauziah membawa kami ke peti keselamatan dan cuba membukanya beberapa kali tetapi gagal. Saya menerima arahan untuk membawa peti keselamatan itu ke pejabat SPRM.

“Dalam serbuan rumah di Kingfisher, kami merampas tiga kenderaan mewah iaitu Volvo, Range Rover dan Audi. Peti keselamatan dan kenderaan mewah itu dibawa ke pejabat SPRM,” katanya.

Hishamuddin seterusnya memberi keterangan bahawa senarai rampasan harta alih bagi semua eksibit yang ditemui di pejabat, rumah dan kenderaan Ag Tahir telah disediakan dan ketika itu Ag Tahir enggan menyemak butiran senarai rampasan itu dan hanya menurunkan tandatangannya pada senarai.

Pada 5 Okt 2016, jam 1.30 pagi, Hishamuddin menerima arahan untuk menangkap Ag Tahir dan serta-merta menangkap Ag Tahir pada jam 1.45 pagi.

“Saya menjelaskan kepada Ag Tahir bahawa dia ditahan kerana melakukan kesalahan di bawah Seksyen 17(a) SPRM 2009 dan mengarahkan seorang pegawai memasukkan Ag Tahir ke dalam lokap SPRM Sabah.

“Manakala Fauziah dihantar pulang pada pukul 2 pagi dan semua pegawai SPRM terbabit diarah pulang dan diingatkan agar hadir ke pejabat pada pukul 8 pagi untuk arahan dan tindakan lanjut.

“Pada pukul 8.30 pagi, saya diarah membawa Ag Tahir ke Mahkamah Majistret Kota Kinabalu untuk permohonan reman. Permohonan itu dibuat oleh Pegawai Pendakwa SPRM Mohd Faliq Basirun dan mahkamah membenarkan permohonan reman itu bermula 5 Okt hingga 10 Okt 2016.

“Selepas permohonan reman, saya kemudian merakam kenyataan Ag Tahir di pejabat SPRM Sabah. Pada pukul 3 petang, saya diarah membawa semua eksibit yang dirampas daripada Ag Tahir ke bilik mesyuarat pejabat SPRM Sabah untuk sidang media. Semasa sidang media, semua barang eksibit dikawal ketat,” kata Hishamuddin.

Pada 8 Okt 2016, Hishamuddin membentuk satu pasukan kecil bagi tujuan menghantar eksibit tersebut ke Bank Negara Kota Kinabalu.

“Pasukan itu terdiri daripada sepuluh pegawai SPRM termasuk saya. Pada pukul 10.30 pagi, kami tiba di Bank Negara dan Bank Negara mengarahkan semua eksibit disimpan di bilik simpanan khas yang disediakan Bank Negara.

“Selepas semua barang eksibit dipindahkan ke dalam bilik, bilik itu dikunci dan terdapat lima set kunci yang disimpan oleh Pegawai Penyiasat Chin Chen Huat,” katanya.

Pada 10 Okt 2016, reman Ag Tahir dilanjutkan lima hari lagi. 

Pada 8 Dis 2016, Hishamuddin berkata berdasarkan arahan, beliau dan pasukan mengambil batu permata, barang kemas, jam tangan mewah dan pen dari bilik simpanan eksibit SPRM Bank Negara dan meletakkannya di dalam dua beg tangan yang kemudiannya ditutup dan terbang ke Kuala Lumpur, dan diletakkan di dalam peti besi pengarah SPRM Kuala Lumpur untuk proses penilaian eksibit oleh penilai eksibit, Siow Der Ming di tingkat bawah SPRM Kuala Lumpur pada hari berikutnya pada 9 Dis.

Beliau berkata, mereka kemudiannya membawa pulang semua barang itu ke Kota Kinabalu pada 12 Dis 2016 dan meletakkannya semula di Bank Negara Kota Kinabalu.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Zander Lim, DPP Mahadi Abdul Jumaat dan DPP Haresh Prakash Somiah.

Manakala Lim dibela oleh Datuk Tan Hock Chuan, Baldev Singh, Karpaljit Singh dan Aaron Lau dan peguam Priskila Akwila Sinem membela Ag Tahir dan Fauziah.

Perbicaraan akan disambung semula pada 25-28 Julai.

RELATED ARTICLES
Utama

ESSCOM lancar OGL Khas, lumpuhkan kegiatan JRS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular