HomeUtamaKakitangan Kementerian Kewangan & agensi digesa amalkan tahap integriti tertinggi

Kakitangan Kementerian Kewangan & agensi digesa amalkan tahap integriti tertinggi

Read Time:1 Minute, 17 Second

KOTA KINABALU: Menteri Kewangan Sabah, Datuk Seri Masidi Manjun, menggesa semua kakitangan Kementerian Kewangan dan agensi untuk terus mengamalkan tahap integriti yang tertinggi.

Semasa berucap pada majlis penutup Minggu Integriti Kementerian Kewangan pada Jumaat, Masidi berkata adalah penting untuk Kementerian Kewangan dan agensi di bawahnya menjadi contoh mengenai integriti dan etika kerja yang baik, kerana Kementerian sentiasa berada di bawah penelitian khalayak ramai.

“Apabila kita fikirkan, kita tidak perlukan Minggu Integriti kerana kerja kita dan Kementerian kita
memerlukan tahap integriti tertinggi sepanjang masa – walau bagaimanapun, adalah penting untuk kita diingatkan agar kita tidak terpesong ke jalan yang salah.

“Integriti ialah pilihan yang mencerminkan nilai yang kita pegang dalam diri kita sendiri. Ini tentang membuat keputusan menerima kejujuran dan menjauhi rasuah, membuat keputusan secara sedar ke arah jalan yang benar,” katanya.

Masidi menekankan keperluan untuk mengamalkan integriti, bukan hanya berdakwah dan bahawa Minggu Integriti berfungsi sebagai peringatan tentang peranan penting hati nurani kita bermain dalam menegakkan integriti setiap hari.

Menurut Masidi, Kementerian Kewangan telah menunjukkan kemajuan dalam kutipan hasil dan
penambahbaikan dalam sistem perolehan dan pemberian, menggariskan kerjasama bimbingan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

“Ini adalah bukti bahawa integriti banyak memberi manfaat kepada prestasi Kementerian, dan bekerjasama integriti adalah sumbangan terbesar yang boleh dibuat kepada negeri, dan saya menggesa semua orang untuk konsisten memilih jalan integriti,” tambahnya.

Minggu Integriti Kementerian Kewangan bermula pada hari Isnin, 14 Ogos dan telah menyaksikannya
beberapa program yang dijalankan antaranya lafaz Ikrar Integriti, poster dan pertandingan video, kempen derma darah, dan aktiviti kesihatan serta kecergasan untuk diterapkan
integriti bukan sahaja di tempat kerja tetapi sebagai gaya hidup.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular