HomePolitikSAPP perlu hentikan 'main dua kolam' - Masidi

SAPP perlu hentikan ‘main dua kolam’ – Masidi

Read Time:2 Minute, 7 Second

KOTA KINABALU: Parti Maju Sabah (SAPP) perlu memilih sama ada mahu menjadi sebahagian daripada kerajaan atau pembangkang, kata Datuk Seri Masidi Manjun.

“Mereka (SAPP) perlu memilih. Saya rasa anda perlu menghentikan ‘main dua kolam’ ,” kata Setiausaha Agung Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pada Jumaat (18 Ogos).

“Ini supaya pengundi tidak keliru. Bagi saya, SAPP harus membuat keputusan,” katanya lagi.

Memetik laporan The Star, pemimpin dari Barisan Nasional Sabah, serta Pakatan Harapan, telah mengkritik SAPP kerana berada dalam kedua-dua GRS, yang menyokong Kerajaan Persekutuan, dan dalam Perikatan Nasional Pembangkang di peringkat persekutuan.

Pengerusi Barisan Nasional Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata SAPP cuba menikmati kedua-dua dunia dengan menyokong kerajaan di negeri itu di samping mahu menunjukkan ia bersama pembangkang di peringkat nasional.

Ketua Wanita MCA Sabah Dr Pamela Yong mempersoalkan bagaimana SAPP boleh berkhidmat untuk kepentingan rakyat apabila parti itu berada di kedua-dua belah pihak dalam jurang politik.

Setiausaha DAP Sabah Phoong Jin Zhe berkata SAPP cuba menggugat kestabilan kedua-dua kerajaan Persekutuan dan negeri dengan menyemai perbalahan di kalangan GRS dan Pakatan.

SAPP adalah salah satu daripada tujuh parti komponen GRS yang menerajui kerajaan negeri yang turut merangkumi parti Pakatan Sabah.

Ia juga merupakan sebahagian daripada gabungan Perikatan di peringkat persekutuan dengan presiden SAPP Datuk Seri Yong Teck Lee sebagai timbalan pengerusi pakatan pembangkang. Beliau juga merupakan timbalan pengerusi GRS.

Perikatan mempunyai dua kerusi dalam 79 anggota Dewan Undangan Negeri di Sabah, Yong dan PAS Dr Aliakbar Gulasan, kedua-duanya adalah Adun yang dicalonkan.

Masidi berkata kedua-dua Yong dan Aliakbar secara politik sejajar dengan kerajaan negeri.

“Setakat ini, mereka pro kerajaan negeri. Tetapi saya tidak pasti sama ada mereka pro-Kerajaan Persekutuan.

“Tetapi jangan lupa, mereka dilantik sebelum keadaan politik semasa.

“Dalam erti kata yang lebih luas, ini (situasi yang melibatkan SAPP dan PAS) adalah sesuatu yang dikenakan kepada kami, bukan sesuatu yang kami cipta,” kata Masidi.

Semasa pilihan raya di Sabah 26 Sept 2020, GRS, gabungan parti yang merangkumi Bersatu, Parti Bersatu Sabah, STAR, SAPP dan PAS, bekerjasama dengan Barisan Nasional untuk menggulingkan kerajaan negeri pimpinan Parti Warisan ketika itu.

Selepas memenangi pilihan raya, kerajaan GRS-Barisan melantik Yong dan Aliakbar sebagai dua daripada enam ADUN yang dilantik.

Pada masa itu, Sabah STAR dan SAPP juga merupakan komponen Perikatan tetapi Sabah STAR menarik diri daripada gabungan itu selepas pilihan raya umum 2022.

SAPP bagaimanapun memutuskan untuk kekal bersama Perikatan sambil turut kekal dengan GRS. – The Star https://www.thestar.com.my/news/nation/2023/08/18/sapp-must-pick-a-side-not-play-in-two-political-ponds-says-masidi

RELATED ARTICLES
Utama

ESSCOM lancar OGL Khas, lumpuhkan kegiatan JRS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular