HomeUtamaGUT 2024 bermanfaat untuk sistem penjagaan kesihatan negara

GUT 2024 bermanfaat untuk sistem penjagaan kesihatan negara

Read Time:1 Minute, 54 Second

KOTA KINABALU: Mesyuarat Saintifik Tahunan Persatuan Gastroenterologi dan Hepatologi Malaysia GUT 2024 adalah platform terbaik untuk bertukar idea, perkongsian pengetahuan dan perbincangan dasar yang memberi manfaat kepada sistem penjagaan kesihatan negara.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata Kementerian Kesihatan komited untuk mengubah penjagaan kesihatan untuk manfaat negara, tetapi matlamat ini tidak dapat dicapai jika semua orang bekerja secara berasingan.

“Oleh itu, saya gembira melihat acara perkongsian pengetahuan seperti ini kerana kerjasama merentasi semua pihak berkepentingan kesihatan adalah amat penting untuk kita mencapai matlamat sektor kesihatan Malaysia yang kukuh dan mantap,” katanya pada perasmian GUT 2024 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini, hari ini.

Teks ucapan beliau dibaca Timbalan Ketua Menteri II merangkap Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Hajiji berkata, kemajuan yang dicapai oleh pakar gastroenterologi dalam bidang ini, seperti yang terbukti daripada agenda dan aktiviti bengkel, adalah mengagumkan.

“Saya mesti memuji anda semua atas dedikasi anda untuk meningkatkan keberkesanan dan kecekapan gastroenterologi, seperti yang ditunjukkan melalui siri sesi hands-on dan demonstrasi langsung dalam bengkel ini.

“Wacana seperti ini penting untuk memupuk interaksi profesional dan memastikan bahawa komuniti ahli gastroenterologi mempunyai akses kepada maklumat perubatan terkini,” katanya sambil menambah bahawa platform perbincangan seperti ini juga merupakan salah satu cara terbaik untuk menjadikan kemajuan teknikal kepada langkah praktikal untuk meningkatkan tahap penghantaran dalam bidang gastroenterologi kepada pesakit.

Beliau juga mengingatkan bahawa GUT melangkaui pameran kecemerlangan semata-mata kerana ia adalah platform khusus untuk pembelajaran dan kemajuan.

“Ia menawarkan peluang unik untuk jururawat endoskopik dan pembantu gastrousus untuk menerima latihan praktikal daripada pakar terkemuka dalam bidang itu,” katanya.

Ketua Menteri berkata endoskopi gastrousus dijalankan dalam pelbagai persekitaran seperti hospital, pejabat doktor, dan unit endoskopi pesakit dalam dan luar.

“Dalam prosedur ini, jururawat lazimnya memainkan peranan penting dalam pasukan dan bertanggungjawab untuk menjaga pesakit endoskopik.
Mereka adalah tulang belakang kepada bantuan berfungsi. Oleh itu, latihan dan pembangunan adalah penting untuk memupuk bakat dalam bidang perubatan.

“Inisiatif sebegini bukan sahaja mempamerkan kecemerlangan tetapi juga menyumbang secara signifikan kepada peningkatan kemahiran dan pengetahuan dalam kalangan profesional penjagaan kesihatan.

“Saya yakin dengan semangat dan kecekapan anda, anda akan dapat mengharungi cabaran masa depan,” katanya.

Hajiji berharap simposium tiga hari ini, yang menampilkan penceramah tempatan dan antarabangsa yang akan memotivasikan para peserta untuk terus mengembangkan dan meneroka semua kemungkinan dalam
gastroenterologi.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular