HomeUtamaPelabuhan Sabah capai Pensijilan Label Terminal Hijau, pertama di Asia Tenggara

Pelabuhan Sabah capai Pensijilan Label Terminal Hijau, pertama di Asia Tenggara

Read Time:1 Minute, 18 Second

KOTA KINABALU: Sabah Ports Sdn Bhd hari ini mengumumkan Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar (SBCP) dan Terminal Minyak Teluk Sapangar (SBOT) telah dianugerahkan Pensijilan Label Terminal Hijau oleh Bureau Veritas, peneraju global dalam perkhidmatan pensijilan.

Pengarah Urusan SPSB, Datuk Ng Kiat Min berkata pengiktirafan ini menekankan komitmen tidak berbelah bahagi SPSB terhadap operasi pelabuhan yang mampan dan dedikasinya terhadap penambahbaikan berterusan dalam perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna pelabuhan.

“Pencapaian penting ini meletakkan SBCP dan SBOT antara pelabuhan pertama di Asia Tenggara yang menerima pensijilan berprestij ini dan menjadi antara penerima yang pertama di rantau ini.

“Ia mengesahkan amalan hijau kami yang telah lama wujud dan mendorong lebih jauh dalam perjalanan kami ke arah menyelaraskan dengan agenda kelestarian maritim global.

“Dengan SBCP dan SBOT kini menyertai barisan pelabuhan Terminal Hijau yang diperakui secara global, kami berada di kedudukan strategik di barisan hadapan amalan pelabuhan mampan.

“Pensijilan Label Terminal Hijau, dibangunkan oleh Perancis Biro Veritas yang berasaskan piawaian yang diiktiraf di peringkat global yang mengiktiraf kemudahan pelabuhan atas komitmen mereka terhadap kelestarian alam sekitar dan kecemerlangan dalam amalan operasi,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

Menurutnya, penilaian lima hari yang ketat telah dijalankan, meneliti inisiatif alam sekitar SBCP dan SBOT, prosedur operasi standard dan dasar.

“Audit memberi tumpuan kepada lapan teras utama: pengurusan kemampanan, komitmen komuniti, pembangunan mampan, penyelesaian tenaga hijau, integrasi digital, latihan pekerja, kawalan alam sekitar dan amalan ekonomi bulat,” katanya.

Memandang ke hadapan, Ng berkata SPSB melihat pencapaian ini sebagai pemangkin kepada inisiatif hijau yang lebih luas dan komited untuk meneruskan status pelabuhan hijau merentasi semua pelabuhan di bawah pengurusannya.

RELATED ARTICLES
Utama

518 kes pokok tumbang berlaku di Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular