HomeUtamaKenyataan Datuk Suhaimi didasari emosi, bukan fakta sebenar - Nizam

Kenyataan Datuk Suhaimi didasari emosi, bukan fakta sebenar – Nizam

Read Time:3 Minute, 21 Second

KOTA KINABALU: Kenyataan Datuk Suhaimi Nasir menuduh Gabungan Rakyat Sabah (GRS) gagal dalam membawa kemajuan kepada Sabah adalah sebuah kenyataan yang beremosi dan tidak didasari fakta, kata Ketua Penerangan Parti Gagasan Rakyat Sabah, Datuk Nizam Abu Bakar Titingan.

Justeru Nizam tampil menjelaskan beberapa perkara yang dibangkitkan Suhaimi berhubung prestasi kerajaan GRS.

Beliau berkata antaranya GRS telah membawa pembangunan infrastruktur yang mampan iaitu projek-projek infrastruktur yang dilaksanakan, termasuk pembinaan jalan, bekalan air bersih, dan elektrik, telah mula menunjukkan kemajuan yang positif dan mendapat sambutan yang baik daripada rakyat Sabah.

“Kerajaan negeri akan terus memberi tumpuan kepada program pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam, terutama kemudahan asas yang kritikal iaitu bekalan air dan elektrik.

“Kerajaan negeri membuktikan komitmen ini dengan penyediaan peruntukan terbesar dalam Belanjawan Negeri 2024 iaitu sebanyak RM2.63 bilion, dengan RM1.72 bilion diperuntukkan kepada Kementerian Kerja Raya Sabah dan jabatan di bawahnya.

“Penyelesaian bagi kebanyakan isu memerlukan masa dan perancangan yang teliti. Sepanjang tempoh empat tahun, kerajaan negeri telah mengutamakan infrastruktur yang memiliki prioriti seperti loji-loji rawatan air dan jalan-jalan perhubungan yang penting.

“Semua usaha-usaha ini penting untuk pembangunan jangka panjang Sabah,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Manakala dari segi mengurangkan jurang pembangunan, Nizam berkata
kenyataan tentang jurang pembangunan di antara Sabah dan Semenanjung Malaysia adalah topik yang kompleks.

“Menuduh GRS tidak berusaha dalam merapatkan jurang ini adalah satu tuduhan yang terburu-buru, tanpa melihat inisiatif-inisiatif yang telah dilasanakan oleh kerajaan negeri.

“Beberapa hari lepas, Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata Sabah akan mendapat tempat utama dalam Belanjawan 2025, terutamanya apabila Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim cukup mementingkan usaha untuk membasmi jurang kemiskinan di Sabah.

“Semua ini dapat dicapai hasil daripada hubungan baik di antara Kerajaan Negeri dan Persekutuan.

“Pada masa yang sama, GRS berusaha mengurangkan jurang tersebut melalui pelbagai inisiatif dan program,” jelasnya.

Tambah Nizam lagi, pengumuman tentang usaha penghapusan kemiskinan tegar adalah inisiatif yang perlu kita sokong, dan usaha untuk melaksanakan Rumah Sabah Maju Jaya adalah langkah seterusnya untuk menyokong golongan yang memerlukan.

Selain itu, beliau turut menjelaskan kutipan hasil negeri menunjukkan peningkatan yang signifikan, dengan kutipan RM5.44 bilion pada tahun 2021, RM6.96 bilion pada tahun 2022, dan RM6.97 bilion pada tahun 2023.

“Apa unjuran yang digunakan oleh Ketua Penerangan UMNO Sabah untuk menganggap kerajaan ini telah gagal?,” tegasnya.

Manakala mengenai kestabilan politik dan kerjasama strategik, Nizam berkata krisis politik adalah cabaran yang dihadapi oleh semua kerajaan, bukan hanya GRS.

“Saya percaya GRS telah memainkan peranan yang penting dalam menjaga kestabilan kerajaan di peringkat Persekutuan.

“Pada peringkat Kerajaan Negeri pula, GRS berjaya memimpin parti-parti politik untuk bersama-sama membangunkan negeri Sabah.

“Kestabilan politik tidak hanya terletak pada kesatuan parti, tetapi juga pada kemampuan untuk berkolaborasi dan membina hubungan yang produktif dengan parti-parti lain. Ketua Menteri telah menunjukkan komitmen untuk bekerjasama dengan semua pihak demi kepentingan rakyat Sabah,” katanya.

Berkaitan hal pertumbuhan ekonomi, menurut Nizam, GRS telah melaksanakan pelbagai inisiatif untuk merangsang sektor-sektor utama seperti pelancongan dan perikanan.

“Pertumbuhan ekonomi Sabah menunjukkan pemulihan yang positif, dengan kadar pertumbuhan negatif 7.5% pada tahun 2020 beransur pulih kepada 1.5% (2021), 3.5% (2022), dan 4.0% (2023).

“Seandainya kita melihat kepada KDNK negeri yang meningkat dari RM77.8 bilion pada tahun 2020, kepada RM78.9 bilion pada tahun 2021, dan RM81.9 bilion pada tahun 2023, tidak ada sebab untuk mengatakan kerajaan ini gagal.

“Pada masa ini, kita juga perlu mempertimbangkan bahawa banyak projek dalam fasa pembinaan, seperti loji-loji rawatan air (LRA) dan lebuh raya Pan Borneo, yang akan memberikan impak positif dalam jangka masa pendek dan sederhana,” katanya.

Nizam berkata, kritikan yang dilontarkan perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas.

“GRS komited untuk membawa kemajuan kepada Sabah dan sedang berusaha untuk mengatasi cabaran yang ada.

“Mari kita bersama-sama berusaha untuk memajukan negeri ini dengan cara yang konstruktif, dan bukannya merosakkan semangat kerjasama yang diperlukan untuk kemajuan Sabah.

“Berkat usaha dan inisiatif yang telah dilakukan oleh Kerajaan Negeri, kita berada pada landasan yang betul dan semakin berdaya saing mengikut acuan dan hala tuju Sabah Maju Jaya,” tegasnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Mayat terapung ditemui di sungai Kg Iban Merotai

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular