HomeIsu tempatanMasih Banyak Peluang Pekerjaan Di Sabah - Yakubah Khan

Masih Banyak Peluang Pekerjaan Di Sabah – Yakubah Khan

Read Time:1 Minute, 26 Second

 Sabah masih memiliki banyak peluang pekerjaan yang terbuka untuk semua pencari kerja terutama golongan belia.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Yakubah Khan berkata, biarpun dalam keadaan pandemik COVID-19, pihaknya yakin masih banyak peluang pekerjaan ditawarkan di negeri ini.

Bagaimanapun katanya, golongan pencari kerja diharap tidak memilih pekerjaan terutama dalam keadaan sekarang.

“Kita sedar kadar pengangguran di Sabah semakin meningkat dan bukan mudah untuk mendapat pekerjaan seperti yang diimpikan.

“Namun, sekiranya ada peluang pekerjaan yang ditawarkan, para pencari kerja perlu merebut peluang yang ada dengan sebaiknya,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan majlis Pelancaran Kerjasama SSTC-ILO-UK menerusi ‘Skills For Prosperity Project In Sabah’ di sini hari ini.

Kerjasama berkenaan melibatkan Sabah Skills & Technology Centre (SSTC), International Labour Organization (ILO) dan Suruhanjaya Tinggi British di Kuala Lumpur.

Yakub berkata, pelaksanaan program pencarian pekerjaan antara usaha yang dianjurkan kerajaan negeri dengan kerjasama agensi di negeri ini dalam membantu menawarkan peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah.

Menurutnya, lebih banyak program seumpama itu akan diperluaskan ke seluruh daerah di Sabah pada masa akan datang.

Dalam pada itu, pihaknya memuji usaha yang dilaksanakan oleh tiga organisasi berkenaan yang menjalin kerjasama untuk membantu lebih ramai golongan yang memerlukan di negeri ini.

“Kerjasama yang dimeterai ini atas kesedaran dalam keadaan pandemik sekarang, kita perlu mewujudkan teknologi terkini yang boleh membantu rakyat khususnya dalam kalangan B40 di kawasan pedalaman.

“Saya yakin, kerjasama yang diwujudkan ini akan membantu rakyat memperbaiki ekonomi dan menaik taraf kehidupan,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi SSTC Datuk Seri Panglima Wong Khen Thau berkata, projek berkenaan hanya ditawarkan di dua negeri sahaja iaitu Sabah dan Kedah.

Sehubungan itu, pihaknya berharap peluang yang disediakan menerusi projek berkenaan dapat membantu meningkatkan kemahiran hospitaliti sedia ada di Sabah.
 

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya