HomeUtamaTidak Benar Kerajaan Beli 500 buah Ambulan Secara Tergesa-Gesa

Tidak Benar Kerajaan Beli 500 buah Ambulan Secara Tergesa-Gesa

Read Time:1 Minute, 7 Second

SUARA.TV

PUTRAJAYA: Kementeri Kesihatan Malaysia menafikan kerajaan membuat pembelian 500 buah ambulan secara perolehan terus seperti dakwaan bekas Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

Iklan tawaran tender terbuka untuk perolehan 490 jenis ambulans bersama kelengkapan peralatan perubatan bagi kegunaan hospital dan klinik di seluruh negara telah dikeluarkan pada 17 Jun 2021 lalu.

Dalam satu kenyataan media Kementerian Kesihatan memaklumkan Menterinya, Dr Adham Baba, memaklumkan dalam sidang media beberapa hari lepas, “bahawa KKM akan mulakan tender 500 ambulans ini dan bagi ambulans lain kita akan gunakan sistem ‘leasing’ mengikut zon agar isu logistik pesakit COVID-19 di mana-mana jua dapat diatasi,”

YB Menteri Kesihatan berkata demikian ketika majlis penyerahan ‘Negative Pressure Ambulance’ bagi membawa pesakit COVID-19 di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC) MAEPS pada 19 Jun 2021.

Dalam kenyataan tersebut tidak disebut kesemua 500 ambulans itu bercirikan ‘Negative Pressure Ambulance’ sebagaimana yang disalahfahami dan dilapor oleh pihak tertentu.

KKM melihat keperluan ciri-ciri ‘Negative Pressure Ambulance’ ini untuk melawan
pandemik COVID-19 pada masa ini dan di masa hadapan.

Ciri-ciri ‘Negative Pressure Ambulance’ ini mempunyai sistem tekanan negatif, penapisan HEPA dan lampu UV khusus untuk kes penyakit berjangkit terutamanya jenis penyakit bawaan udara.

Sementara sumber memaklumkan kepada SuaraTV, perolehan ini telah dirancang sejak zaman Dr Dzulkefly lagi dan hanya diluluskan oleh Kementerian Kewangan untuk perolehan tahun ini.-SUARATV

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya