HomeUtamaIbu Bapa Perlu Pantau Dan Kawal Penggunaan Internet Anak, Elak Terjebak Jenayah...

Ibu Bapa Perlu Pantau Dan Kawal Penggunaan Internet Anak, Elak Terjebak Jenayah Siber

Read Time:1 Minute, 45 Second

KOTA KINABALU : Kerajaan meminta ibu bapa dan orang ramai untuk sentiasa memantau pergerakan anak-anak serta anggota keluarga terhadap aktiviti harian termasuk mengawal penggunaan internet.

Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat  Shahelmey Yahya berkata, ia bagi memastikan mereka tidak mudah terpengaruh dan tidak terjebak selain mengelak menjadi mangsa kepada pelbagai gejala sosial.

“Dengan peningkatan penggunaan laman sosial secara tidak langsung menyumbang kepelbagaian trend jenayah komersial terutama jenayah siber yang melibatkan aspek keselamatan pengguna seperti butir–butir peribadi yang mudah diperolehi dengan pelbagai medium.

“Berdasarkan laporan Cybersecurity Malaysia pada 17 Mei lalu menyatakan lima bulan pertama tahun ini, jumlah insiden keselamatan siber yang dilaporkan ke Pusat Bantuan Cyber999 kendalian CyberSecurity Malaysia adalah sebanyak 4,615 dengan tiga insiden tertinggi iaitu Penipuan (3,229), Pencerobohan (765) dan Kod Berbahaya (256) dan saya difahamkan statistik kes jenayah siber yang dikendalikan oleh PDRM juga meningkat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Webinar ICT Memperkasa Wanita secara maya anjuran Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah disini hari ini.

Hadir sama, Pengarah Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah Rusnah Kuyung; Timbalan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah Haslina Ismail dan Penganalisis Jenayah Kamal Affandi Hashim.

Shahelmey berkata, laporan yang dikeluarkan itu dilihat agak membimbangkan dimana orang ramai dan penjawat awam yang bekerja dari rumah mengunakan peralatan digital dan perkhidmatan internet akan terdedah kepada risiko keselamatan siber.

Katanya, pengguna ICT harus mengamalkan tatacara serta kaedah penggunaan teknologi dan internet termasuk laman media sosial secara positif, beretika dan bertanggungjawab.

“Kita perlu mengambil langkah-langkah wajar dan proaktif bagi mencegah daripada menjadi mangsa ancaman dan serangan siber. Seperti membuat pemasangan antivirus di telefon, notebook dan komputer yang digunakan dan ini akan mengurangkan risiko ancaman keselamatan siber berbentuk serangan spyware.

“Jika kita tidak tahu kepentingan antivirus, kita akan anggap perkara tersebut tidak perlu. Kita akan menggunakan teknologi dan internet tanpa batasan dan kawalan hingga terdedah risiko serta ancaman seperti antun siber, penipuan dan perjudian dalam talian, buli siber, kecurian identiti, pelanggaran hak cipta,”katanya.

Beliau turut berharap agar semua pihak dapat bersama-sama memberi komitmen dengan pihak kerajaan dalam usaha mencegah, mendidik dan membanteras jenayah termasuk jenayah siber.

RELATED ARTICLES
Utama

Australia perkukuh hubungan kerjasama dengan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya