Kampung Gusi Kinarut dikenakan PKPD Kali Ke 3

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 6 Second

KOTA KINABALU: Pelanjutan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Kampung Gusi Kinarut, Papar bermula 4 Julai sehingga 17 Julai 2021 selaras dengan keputusan Kerajaan Persekutuan.

Ini merupakan kali ke-3 PKPD dilaksanakan di Kampung Gusi, Kinarut selepas dikenakan PKPD 6 Jun lalu.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah melakukan 700 ujian saringan di Kampung Gusi, Kinarut dan 155 daripadanya disahkan positif COVID-19, KKM juga mendapati penularan masih berlaku dalam komuniti serta terdapat kes baharu di rekodkan di lokaliti tersebut.

Kata Masidi yang juga Jurucakap Rasmi COVID-19 Negeri dalam kenyataan media hari ini, turut dilaksanakan PKPD ialah dua lokaliti di Kota Belud iaitu Kampung Siasai Dundau dan Kampung Pantai Emas, Kampung Naruntung, Pitas, Kampung Iban Kuala Nansang, Tawau dan Kampung Babagon, Penampang berkuat kuasa 4 julai hingga 17 Julai 2021.

“KKM mendapati kes telah meningkat dalam tempoh singkat dengan kadar kebolehjangkitan yang tinggi di lokaliti-lokaliti tersebut,”jelas Masidi.

Menurut Masidi, Penamatan PKPD Kawasan
Semarak, Tawau pada hari ini Jumaat 2 Julai manakala PKPD Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) Kampung Pasir Putih, Putatan dan Kampung Skim Pamalan, Keningau ditamatkan pada Sabtu ini 3 Julai.

Pada masa sama, KKM juga mengesahkan berlaku penurunan kes ke semua lokaliti yang ditamatkan PKPD dan kluster adalah terkawal manakala semua kes positif telah menerima rawatan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *