HomeIsu tempatanKerajaan Negeri Serah Geran RM2.55 juta Kepada MBS & Gabungan Laksana Program...

Kerajaan Negeri Serah Geran RM2.55 juta Kepada MBS & Gabungan Laksana Program Pembangunan Belia

Read Time:2 Minute, 18 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan negeri menyerahkan geran berjumlah RM2.55 juta kepada Majlis Belia Sabah (MBS) dan 17 gabungannya bagi menjalankan Program Pembangunan Belia selain menyelaraskan aktiviti sokongan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Penyampaian geran kepada MBS dan gabungannya itu disampaikan Menteri Belia dan Sukan Sabah Datuk Ellron Alfred Angin dan turut disaksikan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor di Arena Belia di Kepayan disini.

Majlis itu diadakan sempena lawatan Ketua Menteri ke MBS yang mana beliau turut meninjau program Dapur Belia 4.0 (Youth Kitchen) yang turut memperuntukkan sejumlah RM500,000 di bawah Bantuan Sabah Prihatin (BSP) 3.0.

Program Dapur Belia itu diselaraskan Kementerian Belia dan Sukan Sabah dan kini memasuki siri keempat sejak PKP pertama tahun lalu.

Pada siri sebelumnya, MBS bersama badan gabungannya dan kelab belia terpilih di seluruh Sabah telah mengagihkan bakul makanan, pek tenaga untuk barisan hadapan dan pelbagai bantuan lain kepada mereka yang terjejas akibat PKP oleh pandemik berkenaan.

Antara yang menjadi sasaran menerusi Program Dapur Belia 4.0 kali ini adalah belia yang terbabit dalam industri ‘gig economy’ iaitu Food Panda Walkers yang menerima 250 bakul makanan dan 70 topi keledar.

Dapur Belia 4.0 adalah sinergi antara kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat untuk meluaskan program ini ke seluruh Sabah, terutama bagi membantu golongan belia yang terjejas.

Bagi program Dapur Belia 4.0, setakat ini sebanyak 65 peratus bantuan telah diberikan kepada yang disasarkan dan dalam masa sama, lebih daripada 2,000 orang telah datang ke Bank Makanan (Food Bank) di Arena Belia untuk mendapat bantuan makanan.

Dalam pada itu, di bawah Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulih Ekonomi (PEMULIH) yang diumumkan baru-baru ini, Hajiji berkata, kerajaan telah memperluaskan elaun pencari kerja kepada bukan pencarum PERKESO khususnya dalam kalangan graduan baharu, lepasan sekolah dan pekerja di sektor tidak formal.

“Penyediaan jaringan keselamatan sosial kepada belia Sabah yang kehilangan pekerjaan sangat penting dalam menyokong aspek industri dan sosio-ekonomi kumpulan ini,” katanya.

Sehingga Disember 2020, PERKESO Sabah telah memberikan bantuan berjumlah RM16.8 juta kepada 4,434 pekerja kehilangan pekerjaan, dan sehingga April tahun ini, sejumlah RM3.8 juta elaun bantuan telah disalurkan kepada 851 belia yang kehilangan pekerjaan di negeri ini.

Program jaringan keselamatan sosial merangkumi semua sektor termasuk dalam ‘gig economy’.

Hajiji turut memuji inisiatif bersama oleh Kementerian Belia dan Sukan Sabah, MBS dan PERKESO untuk membantu belia yang kehilangan pekerjaan ketika PKP menerusi portal MyFutureJobs.

Portal ini berfungsi sebagai pusat sehenti yang menyediakan rujukan bagi pencari kerja selain menawarkan padanan pekerjaan dan program pasaran pekerjaan yang aktif bermula daripada penempatan pekerjaan, perundingan kerjaya serta kaunseling kepada mereka yang mengalami kesukaran.

Pada majlis itu, Hajiji juga menyaksikan penyerahan replika cek daripada PERKESO sebanyak RM265,180 kepada kepada dua majikan sebagai insentif untuk mengadakan program latihan kepada pekerja mereka.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

35 pelajar TARUMT hadir sebagai pemerhati sidang DUN Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya