Sasaran Sabah Lipatgandakan 60% Pengeluaran Makanan Tahun 2030

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 3 Second

KOTA KINABALU: Kementerian Pertanian dan Perikanan sedang mencari kaedah untuk melipatgandakan pengeluaran makanan mencapai 60% di Sabah pada tahun 2030.

Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata pada masa ini, Sabah hanya menghasilkan 25% daripada keperluan makanannya.

“Sama ada sasaran itu menjadi kenyataan atau tidak, itulah tujuan yang kita impikan, saya percaya adalah lebih baik untuk membidik tinggi sebagai motivasi diri dan terpaksa melakukan sesuatu yang drastik untuk mencapai tujuan itu, ”katanya setelah mengadakan lawatan ke Taman Pertanian Sabah di Tenom pada Jumaat lalu.

Jeffrey, yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan, menyatakan salah satu cara untuk mencapai sasaran itu adalah dengan menggandakan hasil ladang yang sedia ada dengan memperkenalkan hasil benih bermutu tinggi dan spesies buah yang unggul.

Katanya, Jabatan Pertanian Sabah telah mengedar benih padi Tuaran Rice 8 (TR8) unggul kepada petani untuk menghasilkan hasil padi yang berlipat ganda.

“TR8 telah memodenkan penanaman padi dan sasaran kami supaya benih yang ada digunakan secara meluas untuk semua petani padi di Sabah, TR8 menunjukkan bermungkinan dapat meningkatkan pengeluaran tanpa meningkatkan keluasan ladang.

“Para penyelidik dari Bahagian Penyelidikan Pertanian (ARS) di Tenom juga telah mengkali pelbagai jenis herba dan buah-buahan untuk diperkenalkan ke kawasan pertanian Sabah dan mudah-mudahan ia boleh didapati di pasar tempatan kita.

“Saya kagum dengan penemuan mereka, dan saya percaya produk ini berpotensi menjadikan Sabah sebagai pemain utama dalam pengeluaran makanan eksotik suatu hari nanti,” katanya.

Walaupun terdapat penemuan baru yang dapat menggandakan pengeluaran makanan, beliau percaya Sabah akhirnya perlu meningkatkan keluasan tanah yang digunakan untuk penanaman makanan untuk memenuhi permintaan di masa hadapan.

Manakala, kelapa sawit kini menempati 1.8 juta hektar tanah pertanian di Sabah dan sebagai perbandingan, 93,000 hektar yang digunakan untuk tanaman makanan tidak signifikan.

“Dari 93.000 hektar ini, hanya 35.000 hektar yang digunakan untuk penanaman padi. Jadi, apakah jalan ke hadapan? Salah satu pilihan adalah untuk berbincang dengan syarikat kelapa sawit yang memiliki tanah besar membahagi 10% tanah mereka untuk tujuan tanaman makanan.

“Ini adalah sesuatu yang dapat kita pertimbangkan kerana 10% setara dengan 180,000 hektar tanaman makanan, di mana kita dapat menanam apa saja seperti padi, jagung, buah-buahan, sayur-sayuran dan sebagainya.

“Saya percaya akan lebih bijaksana untuk mendorong penanaman tanaman di ladang kelapa sawit, tetapi saya rasa ini memerlukan kajian tambahan,” katanya.

Secara keseluruhan, Jeffrey mengatakan dia berpuas hati dengan lawatan itu dan menyatakan minatnya untuk mengunjungi kemudahan pertanian lain di seluruh Sabah kerana kementerian mencari idea baru tentang bagaimana memenuhi objektifnya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *