7 Lokaliti Dikenakan PKPD, 1 Kluster Direkodkan Di Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 6 Second

KOTA KINABALU: Tujuh kawasan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Sabah bermula Selasa ini 13 Julai hingga 26 Julai 2021 melibatkan dua lokaliti di Beaufort iaitu Kampung Jempangah dan Kampung Rancangan Klias, Kampung Tebongon, Putatan, tiga lokaliti di Kota Kinabalu iaitu Jalan Pasir, Likas, Kampung Kuala Menggatal dan Kuarters Tangki Air Biru, Telipok dan Borneo Timber, Tongod.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, PKPD dilaksanakan di dua lokaliti Daerah Beaufort berikutan dengan peningkatan 70 kes positif COVID-19 direkodkan berpunca daripada 10 kes daripada Saringan Kluster Lumadan, 51 kes daripada Saringan Kontak Rapat dan Sembilan kes daripada Saringan Bergejala.

Sementara satu kluster direkodkan hari ini iatiu, Kluster Kayu Patikang, Keningau merupakan penularan jangkitan di tempat kerja iaitu di sebuah kilang pemprosesan kayu balak di daerah Keningau, melibatkan Mukim Patikang dan Lingkudau.

“Kes indeks adalah kanak-kanak perempuan, 4, bukan warganegara yang dikesan melalui saringan bergejala di Hospital Keningau dengan keputusan RTK-Ag positif.

“Saringan kontak di lapangan mendapati 16 lagi kes dengan keputusan RTK-Antigen positif pada 10 Julai 2021,”kata Masidi yang juga Jurucakap Rasmi COVID-19 Negeri.

“Pada tarikh sama, dua lagi kes positif RTK-Antigen dilaporkan oleh Pusat Kuarantin Sementara, IPG Keningau melalui saringan seumpama.

“Setakat hari ini, daripada 88 kontak yang disaring, terdapat 19 kes positif termasuk 18 kes baharu,”katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *