Berhenti sebar khabar angin dan maklumat yang tidak betul mengenai vaksin

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 54 Second

KOTA MARUDU: “Berhenti mendengar khabar angin dan pergi ke pusat vaksinasi”.

Nasihat ringkas daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak) Datuk Seri Dr Maximus Ongkili kepada rakyat Malaysia yang layak memikirkan semula mengenai Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK).

“Ramai orang bimbang dan takut dengan vaksin COVID-19 kerana khabar angin dan maklumat yang tidak betul disebarkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Langkah itu akan menghalang usaha negara untuk memastikan rakyat Malaysia diberi vaksin sepenuhnya pada akhir tahun, ”Maximus berkata demikian ketika memantau Program Jangkauan Vaksinasi di pusat vaksinasi Marak-Parak, dekat sini.

“Akibatnya orang yang sepatutnya mendapat temujanji tidak muncul di pusat vaksinasi kerana mereka mempercayai semua maklumat yang mengelirukan ini. Vaksin harus dikembalikan dan usaha untuk mendapatkan vaksin rakyat Malaysia terhalang, ”tegasnya.

Maxmus berkata, sementara bekalan vaksin masih rendah di sini, beliau yakin jumlahnya akan meningkat dalam bulan ini.

“Kita telah menyusul masalah kekurangan bekalan vaksin kepada pihak berwajib dan permohonan kita telah dimaklumkan. Kita berharap bekalan meningkat pada bulan ini, ”katanya, sambil menambah bahawa masalah ini tidak hanya terbatas di Kota Marudu saja, tetapi daerah-daerah lain juga.

Maximus berharap dengan adanya bekalan tambahan, pembatalan atau penangguhan temujanji vaksinasi tidak akan berlaku lagi.

Dalam pada itu, sejumlah 692 penerima menerima dos pertama mereka selama program jangkauan dua hari di pusat penerimaan vaksinasi tersebut.

“Saya gembira melihat ramai orang tua yang hadir dalam program ini. Sambutannya baik, dan saya harap momentum ini akan terus berlanjutan di kawasan lain juga, ”katanya.

Setakat ini, sejumlah 17, 557 orang Kota Marudu telah menerima dos pertama, dan 7, 156 yang lain telah menyelesaikan kedua-dua dos tersebut, sementara di Matunggong, dari sekitar 10,000 penerima yang layak, sejumlah 7, 708 telah menerima dos pertama dan 1,059 telah melengkapkan kedua-dua dos tersebut.

Maximus yang juga Anggota Parlimen Kota Marudu juga meminta badan-badan kerajaan dan Badan Bukan Kerajaan memainkan peranan mereka dan memberi manfaat kepada Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan.

“Generasi muda, yang lebih terdedah kepada maklumat ini, juga harus menasihati keluarga dan rakan mereka untuk tidak takut dengan vaksin COVID-19. Kita perlu melindungi diri kita terlebih dahulu untuk melindungi orang lain, ”katanya.

Dalam program itu juga, Maximus menyampaikan Jalur Gemilang kepada anggota Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung di Mukim Marak-Parak sempena Bulan Merdeka.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *