HomeUtamaKerajaan Sabah menangguhkan pelaksanaan Cukai Jualan Negeri bagi eksport makanan laut

Kerajaan Sabah menangguhkan pelaksanaan Cukai Jualan Negeri bagi eksport makanan laut

Read Time:53 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah akan menangguhkan pelaksanaan Cukai Jualan Negeri (SST) sehingga keadaan ekonomi bertambah baik.

Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Panglima Dr. Jeffrey Kitingan berkata, kerajaan juga akan menjalankan kajian lanjutan mengenai keadaan ekonomi di Sabah, terutama sekali situasi semasa industri perniagaan di wilayah ini.

“Kerajaan ambil maklum dan prihatin akan maklumbalas peniaga, terutama daripada industri makanan laut, terhadap pelaksanaan SST.

“Kerajaan juga memahami kebimbangan mereka, dan adalah tidak adil memberikan tekanan tambahan terhadap sektor swasta pada masa ini.

“Oleh itu, sebagai Menteri Pertanian dan Perikanan, kementerian saya telah membincangkan situasi ini dengan Ketua Menteri yang juga Menteri Kewangan, dan memutuskan bahawa, walaupun kita tidak dapat membatalkan cukai tersebut, pelaksanaan cukai ini ditunda serta merta ke satu tarikh yang akan diumumkan kelak,” katanya dalam sebuah kenyataan di sini hari ini.

Jeffrey berharap penangguhan cukai penjualan ke atas industri eksport makanan laut akan memberi ruang bernafas bagi pemain industri.

Beliau juga menambah bahawa kerajaan akan sentiasa menyokong sektor swasta kerana sektor ini merupakan tulang belakang ekonomi Sabah dan penyumbang peluang pekerjaan terbesar di wilayah ini.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya