HomeUtamaSekatan Rentas Daerah Masih Berkuatkuasa Di Sabah

Sekatan Rentas Daerah Masih Berkuatkuasa Di Sabah

Read Time:1 Minute, 53 Second

KUDAT: Kerajaan negeri akan terus melaksanakan sekatan perjalanan rentas antara daerah kerana melihat peningkatan yang membimbangkan dalam jumlah kes Covid-19 baru dilaporkan setiap hari di Sabah sejak beberapa minggu kebelakangan ini.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor berkata, walaupun terdapat usaha oleh pihak berkuasa seperti mengenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) terhadap kawasan yang terjejas namun jumlah kes terus meningkat.

“Oleh itu sekatan jalan raya akan terus dilaksanakan kerana perjalanan rentas antara daerah masih tidak dibenarkan. Rakyat mestilah mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) ini, “katanya selepas lawatan kerja ke daerah ini pada hari Khamis.

Ahad lalu, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan kelonggaran
beberapa Prosedur Operasi Standard (SOP) di negeri-negeri di bawah Pelan Pemulihan Nasional Fasa 2 yang merangkumi perjalanan rentas antara daerah bagi mereka yang telah menerima dua dos vaksin lengkap.

Pelan Pemulihan Nasional Sabah Fasa 2, SOP dikemaskini pada 12 Ogos, bagaimanapun, dinyatakan bahawa sekatan perjalanan rentas antara daerah masih berlaku kecuali untuk kes kecemasan, pekerjaan (disokong oleh surat dari majikan), temujanji vaksinasi COVID-19 dan mereka dalam sektor perkhidmatan penting.

SOP yang dikemaskini untuk Sabah juga menyatakan bahawa kebenaran daripada pihak polis diperlukan untuk pergerakan di seluruh daerah bagi kes kecemasan, pasangan suami isteri jarak jauh dan ibu bapa yang ingin melihat anak mereka yang berumur di bawah 18 tahun.

Dalam hal ini, Hajiji mengatakan antara langkah untuk memerangi COVID-19 adalah dengan memperoleh sebanyak mungkin vaksin untuk semua orang selain memastikan SOP dipatuhi setiap masa.

“Kita menyeru kepada masyarakat untuk tidak mengadakan perhimpunan yang akan melibatkan banyak orang masa ini.

“Kita mahu rakyat lebih berdisiplin. Hanya dengan cara ini kita dapat melandaikan lekuk penularan COVID-19, “katanya.

Menurut Hajiji lagi, Sabah akan mendapat 200,000 dos tunggal Vaksin CanSino minggu depan berikutan jaminan daripada Khairy Jamaluddin, menteri yang bertanggungjawab ke atas Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), di mana Sabah akan mendapat keutamaan Bekalan vaksin CanSino.

Dengan kedatangan vaksin dos tunggal, ini akan membantu meningkatkan jumlah vaksinasi yang diperlukan untuk mencapai imuniti komuniti.

Setakat ini, 1,227,628 atau 44.5 peratus penduduk negeri berusia 18 tahun ke atas telah menerima dos vaksin pertama.

Hajiji juga mengunjungi Pusat Penerimaan Vaksin di Dewan Tun Mustapha (PPV), memantau proses vaksinasi dan bertemu dengan para petugas barisan hadapan di sana.

RELATED ARTICLES
Utama

Lapan mangsa tragedi helikopter TLDM terhempas selamat dikebumikan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya