PICK : Kerajaan Sabah Yakin Vaksin CanSino Mampu Tingkat Kadar Vaksinasi Terutama Di Pedalaman

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 1 Second

KOTA KINABALU : Kerajaan Negeri mengalu-alukan penghantaran vaksin jenis CanSino ke Sabah dalam usaha berterusan mempercepat proses vaksinasi di kalangan rakyat di negeri ini.

Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah Ir Shahelmey Yahya berkata, penghantaran vaksin jenis satu dos tersebut amat bersesuaian dalam meningkatkan kadar vaksinasi terutama di kawasan-kawasan pedalaman dan program jangkauan luar.

“Saya sangat mengalu-alukan penghantaran vaksin ini ke Sabah terutamanya untuk kegunaan di kawasan-kawasan pedalaman yang sukar untuk dihubungi. 

“Ia sesuai diberikan kepada penduduk kawasan yang sukar untuk dihubungi agar proses pemberian dan penerimaan vaksin itu dapat dilakukan dengan lebih cepat dan efisien,” katanya dalam kenyataan disini hari ini.

Shahelmey yang juga Exco Kesihatan Sabah berharap dengan adanya vaksin jenis satu dos itu akan mampu membantu mempercepatkan lagi kadar penerima vaksin lengkap di Sabah.

Katanya, Sabah telah menerima agihan vaksin jenis CanSino bermula bulan ini dengan penghantarannya akan dilakukan secara berperingkat.

“Difahamkan Sabah telah mula menerima sebanyak 180,000 dos vaksin jenis CanSino pada bulan ini.

“Jumlah ini merupakan penghantaran awal dan akan ditambah lagi pada waktu terdekat” katanya.

Beliau turut mengingatkan orang ramai untuk terus sama-sama berjuang dalam melandaikan penularan wabak Covid-19 ini dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *