HomeUtamaJenazah Tun Sakaran Selamat Disemadikan

Jenazah Tun Sakaran Selamat Disemadikan

Read Time:1 Minute, 12 Second


Oleh ERDIE AB WAHID
[email protected]

KOTA KINABALU : Jenazah bekas Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Sakaran Dandai yang meninggal dunia pada usia 91 tahun selamat disemadikan kira-kira jam 11.20 pagi tadi.

Jenazah yang tiba di Makam Pahlawan Masjid Negeri Sabah pada jam 11.15 pagi itu turut diiringi isteri Toh Puan Siti Rukaiyah Datuk Panglima Abdullah dan beberapa ahli keluarga terdekat.

Hadir sama memberi penghormatan terakhir Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin dan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Turut hadir memberi penghormatan anak Allahyarham, Datuk Nasir Tun Sakaran, bekas Ketua Menteri Sabah yang juga Ahli Parlimen Semporna Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Menteri Pembangunan Masyarakat Dan Kesejahteraan Rakyat Negeri Sabah Ir Shahelmey Yahya.

Allahyarham sebelum ini dilaporkan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Gleanagles disini akibat jangkitan COVID-19.

Dalam tempoh itu, beliau dilaporkan stabil namun memerlukan pemantauan rapi.

Sakaran,91, menjadi Yang di-Pertua Negeri Sabah kelapan dari 1995 hingga 2002 dan Ketua Menteri Sabah pad Mac 1994 hingga Disember 1994.

Beliau juga pernah menjadi Ahli Parlimen Semporna dari 1986 hingga 1995 dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senallang mewakili USNO dan kemudian UMNO sebelum bersara daripada politik apabila dilantik sebagai Yang di-Pertua Negeri Sabah pada 1995.

Berita pemergian Allahyarham Tun Sakaran turut dikongsikan cucunya, Ahmad Marzuki Nasir melalui laman Facebook beliau awal pagi tadi.

Dalam perkongian itu, Ahmad Marzuki yang juga Pengurus pasukan Sabah FC telah memaklumkan mengenai pemergian Datuknya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Kerajaan tidak benarkan pembinaan Rumah SMJ dibina di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya