HomeUtamaHajiji Lancar Sky Bridge RM31.5 Juta Di Kota Kinabalu

Hajiji Lancar Sky Bridge RM31.5 Juta Di Kota Kinabalu

Read Time:1 Minute, 41 Second

KOTA KINABALU: Projek Sky Bridge bernilai RM31.5 juta akhirnya siap dan akan dibuka kepada umum pada 9 September berikutan campur tangan oleh Kerajaan Negeri, Gabungan Rakyat Sabah (GRS) di bawah penyeliaan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor.

Menurut Hajiji, semasa pentadbiran kerajaan negeri sebelumnya, projek itu ditinggalkan setelah kerja-kerja dihentikan pada tahun 2018 berikutan pemajunya muflis.

Namun, awal tahun ini Hajiji mengunjungi tapak ini dan segera mengumumkan RM4.7 juta peruntukan dari Kerajaan Negeri untuk menyiapkan projek tersebut.

Hajiji juga telah mengarahkan agar ianya disiapkan secepat mungkin untuk kemudahan dan keselamatan orang ramai.

Dengan pelancaran upacara pembukaan jambatan pejalan kaki sepanjang 400 meter yang menghubungkan Oceanus, Api-Api Center, dan Asia City pada hari Jumaat, Hajiji mengatakan bahawa projek ini telah siap dan ia menunjukkan bahawa kerajaan GRS adalah kerajaan yang proaktif dan prihatin.

“Ini akan memberi manfaat kepada orang ramai, dari segi kemudahan dan keselamatan sejak ada beberapa kemalangan dilaporkan (melibatkan pejalan kaki melintasi jalan antara Center Point dan Asia City), “katanya.

Manakala kiosk juga terdapat di bahagian berhawa dingin Sky Bridge.

Turut hadir ialah Pembantu Menteri Kepada Ketua Menteri Datuk Abidin Madingkir, Adun Dilantik Datuk Yong Teck Lee dan Mayor Bandaraya Kota Kinabalu, Noorliza Alip.

RM31 .5 juta projek dibiayai oleh Jabatan Perdana Menteri Awam Unit Perkongsian Swasta (UKAS) melalui Perjanjian Dana Pemudahcaraan antara Kerajaan Malaysia, Bank Pembangunan Malaysia, dan Sunsea Development Sdn Bhd pada 9 Feb 2017.

Di bawah perjanjian tersebut, Kerajaan Malaysia berhak untuk menghentikan Dana Pemudahcara sekiranya pemaju menjadi muflis.

Pembinaan jambatan pejalan kaki dan kerja-kerja menaik taraf infrastruktur sekitarnya bermula pada 1 April 2017, dan dijadualkan siap dalam masa enam bulan (30 Sept 2017) tetapi kemudian dilanjutkan hingga 30 April 2018.

Sunsea Development Sdn Bhd diberi perintah penggulungan pada 18 April 2018.

Bagaimanapun, dengan 90 peratus projek telah siap, kerja-kerja kontraktor, Petrofiq Sdn Bhd terhenti kerana tidak menerima pembayaran.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya