HomeUtamaCOVID-19: Aktiviti Perkumpulan Individu Di Gerai Cetus Kluster Baharu

COVID-19: Aktiviti Perkumpulan Individu Di Gerai Cetus Kluster Baharu

Read Time:51 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Kluster Rapak, Ranau merupakan kluster penularan jangkitan COVID-19 disyaki berpunca daripada aktiviti yang melibatkan perkumpulan individu di gerai sewa simpang masuk Kg Rapak di Daerah Ranau.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, kluster jenis komuniti ini menular dari kes indeks seorang wanita berusia 81 tahun merupakan pemilik bangunan gerai sewa yang sering datang melawat di gerai sub-indeks sebelum mula bergejala batuk, selesema dan sakit dada sejak 22 Ogos 2021.

Menurut Masidi, kes indeks kemudiannya disahkan positif COVID-19 melalui Ujian RTK AG berkeputusan positif grading 100% di sebuah klinik swasta pada 23 Ogos 2021 dan berada di rumah sahaja sebelum mendapatkan rawatan pada hari seterusnya.

“Berikutan dengan kes tersebut, beberapa siri saringan kontak rapat dijalankan pada 31 Ogos 2021 hingga 4 September 2021 berjaya mengesan 21 kes, sebelum saringan kontak rapat diteruskan pada 08 September 2021 dan mendapati 20 kes lagi positif menjadikan jumlah kumulatif kes positif sebanyak 42 kes termasuk lima kes baharu hari ini,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya