Henti Penyebaran Berita Palsu, Bantu Kerajaan Capai Imuniti Kelompok

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 3 Second

KOTA KINABALU: Orang ramai diminta untuk menghentikan penyebaran berita palsu yang boleh memberi kesan kepada individu yang belum menerima vaksinasi untuk tampil ke Pusat Pemberian Vaksin (PPV) terdekat.

Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah Ir Shahelmey Yahya berkata, perbuatan itu juga akan memberi kesan kepada mereka yang bukan warganegara untuk tampil menerima vaksinasi COVID-19.

“Individu dewasa yang berusia 18 tahun ke atas yang belum menerima vaksin COVID-19 tidak perlu risau untuk hadir ke PPV berdekatan, kita mempunyai petugas barisan hadapan yang sentiasa mengamalkan prosedur standard operasi (SOP).

“Selain itu, tidak ada sebarang tangkapan akan dibuat kepada mereka yang bukan warganegara yang hadir mendapatkan vaksin sebagaimana yang tular di media sosial bagi menakutkan mereka yang layak mendapatkan vaksinasi,” katanya dalam kenyataan disini hari ini.

Shahelmey berkata, SOP di PPV sedia ada juga akan terus dipantau agar proses pemberian vaksin akan dapat dijalankan dengan lebih efisien dan selamat.

“Tujuan kita adalah untuk memberi vaksin kepada semua orang yang layak agar kita dapat mencapai imuniti kelompok” katanya.

Beliau juga menasihatkan orang ramai agar tidak menyebarkan berita-berita palsu tentang Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) di negara kita.

“Ia akan mendatangkan kebimbangan kepada orang awam dan mengganggu proses PICK di negeri ini. Budayakanlah sikap masyarakat yang prihatin dan bertanggungjawab,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *