KePKAS Yakin Mampu Bangunkan Produk Pelancongan Berasaskan ‘Dark Tourism’

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 34 Second

KOTA KINABALU : Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah yakin mampu membangunkan produk pelancongan baharu berasaskan ‘Dark Tourism’ yang berdata saing, mapan dan inklusif.

Menterinya, Datuk Jafry Ariffin berkata, ia juga mampu memacu pertumbuhan ekonomi baharu di samping mewujudkan peluang pekerjaan.

“Saya percaya dengan kewujudan elemen ‘Dark Tourism’ pastinya akan mendatangkan manfaat yang besar kepada sektor pelancongan Sabah.

“Sokongan padu dan kerjasama penuh daripada semua pihak terutama penggiat sektor pelancongan di negeri ini diharap dapat membantu melaksanakan pemulihan dan pemerkasaan sektor pelancongan bagi memastikan kejayaan tercapai,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikian Bengkel Gabungan Ekopelancongan dan Pelancongan Gelap; Potensi Produk Baharu Pelancongan Taman-Taman Sabah Pascapandemik secara maya disini hari ini.

Hadir sama, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai dan Pengarah Taman-Taman Sabah Dr Maklarin Lakim.

Jafry berkata, nilai yang terdapat dalam ‘dark tourism’ adalah sangat unik dimana pengkaji pelancongan menyatakan ‘dark tourism’ adalah pelindung warisan sejarah agar tidak dilupai.

Katanya, ia juga menjadi sumber pengetahuan dan membuka peluang penyelidikan yang mengaitkan kisah masa silam dengan masa kini dan juga masa hadapan.

“Melalui konsep ‘dark tourism’ ini, ya sememangnya kita memberikan pengetahuan sejarah dan potensi penyelidikan, namun apa yang unik dan tidak boleh diperoleh di tempat lain adalah pengalaman emosi bercampur-baur seperti gembira, takut dan sedih.

“Melalui pengalaman ini, saya percaya kita akan menjadi lebih bersyukur dan menghargai sejarah-sejarah masa silam yang selama ini tidak diketahui,” katanya.

Dalam pada itu, Jafry berkata, berdasarkan kajian-kajian yang telah dijalankan, kawasan ataupun pusat pelancongan ‘dark tourism’ yang mempunyai potensi adalah seperti tapak peperangan, penjara, tapak penghambaan, tapak perkuburan, tapak peringatan dan tempat-tempat yang mengandungi sejarah-sejarah penting.

Katanya, elemen-elemen dalam konsep ‘dark tourism’ ini akan memberikan satu pengalaman yang berbeza, unik dan adakalanya seram, dan inilah yang cuba dibangunkan dan dikembangkan oleh pihak Taman-Taman Sabah dengan merungkai sejarah-sejarah yang terdapat dalam kawasan Taman.

One thought on “KePKAS Yakin Mampu Bangunkan Produk Pelancongan Berasaskan ‘Dark Tourism’

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *