HomeIsu tempatanDBKK Laksana Projek Naiktaraf Kawasan Pusat Persekitaran Bandaraya Kota Kinabalu

DBKK Laksana Projek Naiktaraf Kawasan Pusat Persekitaran Bandaraya Kota Kinabalu

Read Time:57 Second

KOTA KINABALU: Pihak Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) akan melaksanakan projek menaiktaraf kawasan pusat persekitaran Bandaraya Kota Kinabalu.

Mayor Dewan Bandaraya Kota Kinabalu Noorliza Awang Alip berkata, Projek Menaiktaraf Kawasan Pusat Persekitaran Bandaraya Kota Kinabalu Pakej 3 termasuklah Peningkatan Fizikal Kawasan Menara Jam Atkinson dan Australian Place merupakan satu daripada projek di bawah Koridor Pembangunan Sabah yang telah diluluskan pada tahun 2009 yang telah diteliti semula pada tahun 2020 dan diluluskan untuk pembinaan pada tahun 2021.

“Projek ini dibiayai melalui peruntukan di bawah Sabah Economic Development and Investment Authority (SEDIA) di mana Dewan Bandaraya Kota Kinabalu merupakan agensi pelaksana projek,” katanya.

Menurut Noorliza, Projek ini merangkumi tiga komponen iaitu menaiktaraf kawasan persekitaran Menara Jam Atkinson termasuk kerja-kerja pembaikan dan pembinaan tembok penahan cerun serta penyediaan kemudahan asas, menaiktaraf kawasan Menara Pemerhatian (Observatory Tower) di Jalan Bukit Bendera (Signal Hill) dan pembinaan Treetop Walkway yang menghubungkan kawasan Menara Jam Atkinson dengan Menara Pemerhatian (Observatory Tower).

“Secara keseluruhannya projek ini melibatkan kerja-kerja landskap serta penaiktarafan dan pembaikan kawasan persekitaran tanpa melibatkan pengubahsuaian terhadap struktur Menara Jam Atkinson.

“Projek ini dijangka mengambil masa selama 18 bulan untuk disiapkan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Lapan finalis berentap dalam kategori remaja MTHQ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya