HomeUtamaKerajaan Dan Pembangkang Setuju Tolak Akta Laut Wilayah 2012

Kerajaan Dan Pembangkang Setuju Tolak Akta Laut Wilayah 2012

Read Time:1 Minute, 42 Second

Kota Kinabalu – Ketua Menteri Hajiji Noor terbuka untuk bekerjasama dengan pembangkang mengenai usul agar Sabah menolak Akta Laut Wilayah (TSA) 2012.

Menjawab pertanyaan ADUN Warisan, Moyog, Darell Leiking di Dewan Undangan Negeri, Hajiji menyambut baik cadangannya justeru ke dua belah pihak perlu bekerjasama bagi menyokong usul itu. 

Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji merasakan itu adalah usul atau cadangan yang baik dan berharap agar sama sama mengusahakannya dengan itu dapat menyelesaikan beberapa isu dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Pendirian pemerintah Sabah adalah bahawa hak batas negeri harus seperti yang dinyatakan dalam Perintah Borneo Utara (Perubahan Sempadan) dalam Majlis, 1954, yang meliputi landasan benua.

“Dengan demikian, hak dan kepentingan negara berhubungan ini akan dibawa ke komite khusus MA63 yang dipengerusikan oleh perdana menteri,” kata Datuk Hajiji. Datuk Hajiji Noor juga bertegas akan terus melindungi dan memperjuangkan hak negeri.

Datuk Hajiji kelmarin mengatakan bahawa pemerintah Sabah akan melihat cadangan Leiking untuk menolak TSA, yang telah menjadi pertikaian ahli politik dari Sabah dan Sarawak.

Ini kerana akta atau undang-undang itu membataskan penguasaan Sabah ke atas perairannya.

Untuk makluman Sarawak dan Kelantan juga menolak akta TSA dan ia telah pun menjadi usul yang dipersetujui di Dewan Undangan Negeri mereka. 

TSA disahkan oleh Parlimen pada tahun 2012 yang menggariskan batas laut negeri negeri atau wilayah bermula dari garis pangkal pantai.

Undang-undang antarabangsa menetapkan perairan negeri dalam Malaysia sejauh 12 batu nautika (22km) dari pantai tetapi TSA menghadkan bidang kuasa negeri hanya tiga batu nautika (5.5km) dari pantai.

Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji menekankan bahawa kerajaan Sabah akan terus melindungi dan memperjuangkan hak-hak negeri yang termaktub di bawah MA63 dan juga Perlembagaan Persekutuan.

Beliau juga menyambut baik ucapan pemerintah dan pembangkang semasa sidang dewan undangan negeri mengenai perlunya mereka semua bersatu menuntut kembali hak dan hak yang perlu dibayar kepada Sabah.

“Perbezaan ideologi politik tidak seharusnya menjadi penghalang antara kita untuk memperjuangkan hak-hak ini di peringkat persekutuan,” katanya.

“Perpaduan dan kesepakatan kita adalah penting agar kita selalu berada dalam gelombang yang sama untuk mempertahankan hak-hak rakyat demi kepentingan negara.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : Sabah siap sedia untuk Hidrogen Hijau menerusi Tenaga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya