Ketua Menteri Gembira RMK-12 Beri Tumpuan Hebat Kepada Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 7 Second

KOTA KINABALU: Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) yang menyaksikan tumpuan kepada Sabah semakin hebat dalam program pembangunan lima tahun negara adalah bukti bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menepati kata-katanya.

Dalam menyambut RMK-12 yang dibentangkan oleh Ismail di Dewan Rakyat pada Isnin, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor berkata semasa perayaan Hari Malaysia baru-baru ini di sini, Perdana Menteri telah memberi jaminan bahawa semua isu mengenai Sabah dan Sarawak terutamanya dari segi pembangunan dan yang berkaitan dengan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) akan diberi perhatian khusus.

“Kami gembira Perdana Menteri mematuhi kata-katanya dengan menekankan pembangunan Sabah, antara enam negeri lain di negara ini, berada di bawah sembilan bidang tumpuan RMK-12, “kata Hajiji.

Dalam membentangkan RMK-12 yang bertemakan #Keluarga Malaysia ‘Makmur, Inklusif, Mampan’ (Sejahtera,Inklusif, Berkesinambungan), Ismail mengatakan bahawa dia komited untuk memastikan semua masalah MA63 akan disemak dan diselesaikan ke arah mempercepat pembangunan sosio-ekonomi di Sabah dan Sarawak.

“Kami juga sangat berharap Kerajaan Persekutuan dapat memberikan garis masa untuk menyelesaikan semua isu di dalam MA63, ”kata Hajiji.

Hajiji juga menyambut baik jaminan Perdana Menteri bahawa Sabah dan Sarawak dan negeri-negeri lain yang kurang maju akan menerima sekitar 50 peratus daripada jumlah keseluruhan peruntukan pembangunan di bawah RMK-12.

“Ini akan memastikan Sabah akan terus berada dalam arus perdana pembangunan negara,” kata Hajiji.

Hajiji juga menyambut baik peningkatan keamanan, terutama di Sabah seperti yang digariskan Fokus Keempat RMK-12 yang akan menyaksikan kem tentera akan didirikan di Kota Belud dan Felda Sahabat, Lahad Datu serta Kem Batalion Pasukan Gerakan Am di Beluran.

Turut diperhatikan dalam RMK-12 ialah peningkatan grid kuasa timur-barat Sabah dan pembinaan loji janakuasa baharu untuk meningkatkan bekalan elektrik di negeri ini.

Beliau mengatakan walaupun cadangan Southern Link Grid tidak disebutkan dalam RMK-12, Kerajaan Negeri berharap Southern Link Grid akan disetujui pada RMK-12 kerana ia adalah projek keutamaan untuk Sabah.

“Kami juga gembira dengan pengembangan baharu kastam, imigresen, kuarantin dan keselamatan (CIQS) di perbatasan Malaysia – Indonesia akan dilakukan dalam RMK-12

Ismail telah mengumumkan bahawa pusat pemeriksaan CIQS baru akan dibangunkan di Manalunan, Simanggaris dan Kalabakan.

Ketua Menteri pada bulan Mac lalu telah mengumumkan perkembangan pos CIQS baharu Malaysia-Kalimantan, Indonesia sedang dalam proses dan menanti keputusan Jakarta untuk memindahkan ibu negara ke Kalimantan.

Juga termasuk dalam RMK- 12 adalah program Jaringan Digital Nasional (JENDELA) di mana Sabah akan mendapat RM3.1 bilion untuk meningkatkan dan membina menara telekomunikasi baharu ketika negara menuju menembusi capaian internet 4G dan 5G.

“Sabah menantikan program JENDELA kerana rakyat, terutamanya mereka yang berada di luar bandar sangat memerlukan penyambungan digital yang lebih baik, ”katanya.

Kata Hajiji, Sabah juga bersetuju dengan cadangan penubuhan unit khas di Pejabat Daerah untuk mengatasi masalah kemiskinan antara langkah-langkah untuk membasmi kemiskinan tegar dan mengurangkan jurang pendapatan di kalangan masyarakat.

“Kerajaan Negeri setuju dengan pendekatan itu kerana sesuai dengan perancangan kami,” katanya

“Kerajaan Negeri menghargai kepekaan Persekutuan terhadap keperluan penjagaan kesihatan di Sabah seperti yang ditunjukkan dengan pengumuman bahawa klinik kesihatan baharu akan dibina di Daerah Penampang dan Beaufort yang juga merupakan pusat kutipan darah baharu di Sabah, ”katanya.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri juga menyambut baik projek pembinaan jalanraya di Dudar – Taburan – Mandawang di Kota Belud bernilai RM101 juta sebagai sebahagian daripada rancangan transformasi Kerajaan Persekutuan untuk kawasan luar bandar.

“Terima kasih kepada Kerajaan Persekutuan kerana terus memberi penekanan kepada pembangunan negeri Sabah, saya berharap akan ada pemantauan yang dapat diukur dari semua rancangan pembangunan negeri dalam RMK-12.

“Kerajaan Negeri percaya ini akan menjadi cara pemantauan yang efektif untuk memastikan pembangunan yang dirancang selesai dalam tempoh RMK-12, ”katanya.

Dari pihak Kerajaan Negeri, Ketua Menteri Sabah memberi jaminan bahawa ia akan memberikan sepenuhnya sokongan dan kerjasama agar program pembangunan dalam RMK-12 akan dijalankan dengan jayanya

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *