HomeEkonomiBelanjawan Pemulihan Untuk Semua - Hajiji

Belanjawan Pemulihan Untuk Semua – Hajiji

Read Time:1 Minute, 27 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan negeri mengalu-alukan Bajet 2022 yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan Senator Tengku Zafrul bin Tengku Abdul Aziz sebagai inklusif tanpa meminggirkan mana-mana sektor dan tiada mana-mana pihak tertinggal ketika negara terkesan akibat pandemik COVID-19.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor berkata, sejumlah RM332.1 bilion Bajet Keluarga Malaysia, Makmur Sejahtera adalah sangat besar kerana tahun hadapan dijangka menjadi tahun pemulihan untuk semua sektor ekonomi yang terjejas oleh wabak itu.

“Kenaikan peruntukan kepada RM5.6 bilion untuk kemudahan asas, infrastruktur, air dan elektrik serta pembangunan penjagaan kesihatan untuk Sabah adalah berita baik,” katanya.

Katanya, Sabah menghargai usaha berterusan sensitiviti Kerajaan Persekutuan terhadap keperluan negeri dengan mencadangkan RM1.5 bilion untuk infrastruktur luar bandar pembangunan di Sabah dan Sarawak.

Ketua Menteri juga mengalu-alukan cadangan peruntukan RM746 juta, bahagian utama daripadanya untuk 112 projek menaik taraf sekolah usang di Sabah.

Turut disambut baik ialah jaminan bahawa projek infrastruktur bernilai RM3.5 bilion, antaranya lebuh raya Pan Borneo akan diteruskan tahun hadapan.

Cadangan pelepasan cukai dan insentif untuk pelbagai sektor dalam Belanjawan Negara dibentangkan oleh Menteri Kewangan melengkapkan Hala Tuju Sabah Maju Jaya agenda Kerajaan Sabah.

“Kita melihat Belanjawan Negara sebagai melengkapkan Rancangan Malaysia Ke-12 dan kita mengalu-alukan cadangan peruntukan untuk Sabah tahun hadapan,” katanya selepas memantau pelancaran Belanjawan Negara 2022 pada Jumaat.

Hajiji juga mengalu-alukan subsidi RM209 juta yang berterusan untuk perkhidmatan pengangkutan udara di Sabah dan Sarawak.

“Cadangan Kem Pasukan Gerakan Am (GOF) di Pagalungan akan sangat membantu meningkatkan keselamatan sempadan antara Malaysia dan Indonesia,” katanya.

Turut bersama Hajiji ialah Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan/Menteri Kewangan II, Datuk Seri Masidi Manjun, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong dan pegawai kanan kerajaan.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : KEPKAS, syarikat penerbangan bincang agar dapat tetapkan harga...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya