HomeEkonomiSOGDC Meluluskan Projek Pelaburan RM15 Bilion di SOGIP

SOGDC Meluluskan Projek Pelaburan RM15 Bilion di SOGIP

Read Time:1 Minute, 30 Second

KOTA KINABALU: Perbadanan Kemajuan Minyak & Gas Sabah (SOGDC) telah meluluskan cadangan projek pelaburan berjumlah RM15 bilion di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP) di Sipitang.

“Dengan jumlah pelaburan yang begitu besar, ia akan mewujudkan limpahan perniagaan kepada penduduk tempatan serta mewujudkan banyak peluang pekerjaan untuk rakyat Sabah,” kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Selain kemudahan loji gas asli cecair (LNG ) Petronas terapung, projek lain yang dicadangkan yang diluluskan termasuk kemudahan pemprosesan oleokimia bersepadu, proses pengeluaran logam silikon dan perkhidmatan sokongan yang berkaitan seperti sisa pengurusan serta perkhidmatan marin.

Hajiji yang mempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengarah SOGIP di Menara Kinabalu, dekat sini pada Isnin, berkata selaras dengan pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya, Kerajaan Negeri komited untuk membangunkan industri hiliran dengan menumpukan lebih banyak pelaburan pada sumber sedia ada termasuk minyak dan gas dan mengoptimumkan taman perindustrian sedia ada seperti SOGIP.

“Aspirasi Kerajaan Negeri akan tercapai dengan jawatankuasa yang baharu ditubuhkan dikenali sebagai Commercial Settlement Agreement (CSA) dengan asasnya objektif untuk memperoleh bahagian pendapatan yang lebih besar daripada minyak dan gas serta penyertaan yang lebih hebat dalam pembangunan minyak dan gas di negeri ini,” katanya.

Hajiji turut menyatakan lokasi SOGIP yang strategik telah menarik ramai pelabur baharu dalam SOGIP.

“Gas asli yang disediakan dalam SOGIP akan mewujudkan peluang pekerjaan yang berkualiti untuk graduan yang menganggur dan menyediakan peluang perniagaan kepada kontraktor dikalangan penduduk tempatan,” katanya.

Selepas mesyuarat itu, Hajiji menerima senaskah Manual Anti-Sogokan & Rasuah (Langkah-langkah Mencukupi) dan Pelan Pencegahan Rasuah Organisasi (OACP) 2021-2025 daripada pasukan Pengurusan SOGDC yang diketuai oleh Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif, Abdul Kadir Damsal.

Turut hadir dalam mesyuarat itu ialah Timbalan Ketua Menteri dan Pembangunan Perindustrian Menteri Datuk Dr Joachim Gunsalam, pegawai kanan serta mantan Pengarah Projek dan Pengurusan Projek PETRONAS Chemicals Group Sabah Datuk Mohd Shariff Ibrahim.

RELATED ARTICLES
Utama

Nahas Helikopter TLDM : DUN Sabah bertafakur seminit

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya