HomeUtamaSabah Di Landasan Tepat Dalam Pengurusan Alam Sekitar

Sabah Di Landasan Tepat Dalam Pengurusan Alam Sekitar

Read Time:1 Minute, 33 Second

KOTA KINABALU: Sabah berada pada landasan tepat dan sekata dalam menguruskan alam sekitar secara lestari.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Joniston Bangkuai berkata, pengamalan tadbir urus yang baik dan instrumen perundangan yang ampuh menyumbang kepada prestasi berkenaan.

Katanya, penguatkuasaan menyeluruh, pendidikan serta kesedaran secara berterusan turut menjadi faktor sama kepada pengurusan alam sekitar yang baik.

“Tidak dinafikan bahawa terdapat peningkatan signifikan kepada status kualiti alam sekitar semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang menyaksikan rakyat Malaysia menikmati persekitaran yang lebih sihat termasuk udara yang bersih.

“Ini menunjukkan bahawa manusialah yang menjejaskan keseimbangan dan keharmonian alam, tetapi alam itu sendiri mempunyai kuasa kendiri untuk sembuh.

“Cabaran bagi kita kini adalah untuk memulihkan kegiatan ekonomi tanpa mencetuskan semula kemerosotan kualiti alam sekitar,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Sambutan Hari Alam Sekitar Negara Peringkat Negeri Sabah di sini, hari ini.

Joniston yang pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah berkata, dalam mendepani cabaran dan merungkai masalah pencemaran alam sekitar, sinergi antara agensi-agensi di peringkat Persekutuan dan Negeri harus terus digembleng melalui aktiviti penguatkuasaan yang menyeluruh dan mengekalkan momentum yang sedia ada.

Katanya, KePKAS menjalinkan kerjasama bersama agensi-agensi kerajaan seperti Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) melalui pertandingan pengumpulan ‘household e-waste’ di kalangan 11 PBT yang terpilih di negeri Sabah.

“PBT yang terlibat adalah Kota Kinabalu, Penampang, Tawau, Beaufort, Sandakan, Lahad Datu, Kudat, Sipitang, Beluran, Keningau, dan Papar.

“Rentetan daripada program ini, kita lihat semakin banyak pusat-pusat pengumpulan ‘household e-waste’ yang diwujudkan.

“Ini sekaligus memudahkan orang awam untuk melupuskan sisa buangan elektrik dan elektronik daripada isi rumah mereka, seterusnya membantu melestarikan alam sekitar di peringkat komuniti di bandar dan luar bandar,” katanya.

Hadir sama, Setiausaha Tetap KePKAS, Datuk Sr. Mohd Yusrie Abdullah; Pengarah Jabatan Alam Sekitar Sabah, Amirul Aripin; Pengarah Jabatan Perlindungan Alam Sekitar Sabah Vitalis J. Moduying; dan Ketua Petronas Sabah and Labuan, Siti Ayu Haniza Abdul Wahab.

RELATED ARTICLES
Utama

QSB kukuh kolaborasi dalam pengurusan kesihatan pekerja asing

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya