HomeUtamaSabah Iktiraf Kepentingan Sektor Pelancongan

Sabah Iktiraf Kepentingan Sektor Pelancongan

Read Time:2 Minute, 4 Second

KUALA LUMPUR : Kerajaan negeri mengiktiraf kepentingan sektor pelancongan sebagai  pemangkin ekonomi kepada Sabah.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kerajaan di bawah pentadbirannya telah mengenal pasti industri itu sebagai salah satu daripada tiga tonggak pembangunan ekonomi dalam rancangan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Melalui rangka kerja SMJ, Kerajaan Sabah mengalu-alukan pelabur dalam sektor pelancongan untuk melibatkan diri dengan masyarakat tempatan bagi peluang dan kejayaan perniagaan yang menang-menang.

“Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri dan Lembaga Pelancongan Sabah (STB) akan meneruskan perkongsian kukuh dengan pihak berkepentingan industri lain serta organisasi pelancongan untuk mencipta produk pelancongan baharu dan inovatif,” katanya.

Beliau berkata demikian  ketika berucap merasmikan Pameran Persatuan Ejen-Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) ke-49 di Putra World Trade Centre (PWTC) di sini hari ini.

Hajiji berkata, ia akan meningkatkan daya saing kerana pihaknya mahu memastikan Sabah kekal sebagai salah satu destinasi pelancongan kegemaran di Malaysia.

Katanya, industri pelancongan Sabah sentiasa mengatasi jangkaan industri sejak beberapa tahun lalu.

“Sebelum wabak pada 2019, ia mengalami trend menaik, mencatatkan 4.1 juta ketibaan dan mencatatkan RM8.342 bilion dalam jumlah penerimaan dengan RM12 juta hasil cukai pelancongan yang dikutip.

“Antara produk pelancongan berprestasi tinggi dengan potensi dan peluang besar untuk pertumbuhan selanjutnya ialah Pelancongan Luar Bandar dan Komuniti yang dimulakan oleh STB pada 2014.

“Dua daripada kluster pelancongan berasaskan komuniti ini – Kadamaian di Kota Belud, dan Kiulu di Tuaran – mencatatkan jumlah pendapatan RM7.57 juta dan menarik 270,000 Pelawat pada 2019 sahaja.

“Kami berharap dapat meluaskan pelancongan berasaskan komuniti di banyak bahagian di Sabah,” katanya.

Pada masa yang sama, Hajiji menggesa pemain MICE untuk melihat Sabah sebagai destinasi persidangan, pameran atau seminar.

“Pembukaan Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), yang merupakan kemudahan terbesar yang dibina khas di Borneo, memberikan peluang untuk membawa masuk acara global ke negeri ini.

“Kami juga akan mengkaji untuk menubuhkan Biro Konvensyen Sabah untuk meningkatkan usaha promosi bagi memastikan Sabah kekal sebagai destinasi pilihan untuk acara MICE,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Hajiji berkata, Sabah menghargai sokongan MATTA kepada usaha pemulihan industri pelancongan negeri dan berharap untuk melihat Pameran MATTA kembali ke Sabah tahun depan.

Katanya, MATTA Fair ialah acara yang ditunggu-tunggu dan dikenali sebagai pusat sehenti terbesar bagi pencari percutian untuk menerokai pelbagai destinasi percutian dalam dan luar negara dengan pakej pada harga yang kompetitif.

“Dengan banyak platform pelancongan dari Korea Selatan, Taiwan, Filipina, Jepun, Turki dan Uganda dalam Pameran MATTA tahun ini, saya pasti pengunjung akan mampu membuat pilihan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : SDB agresif dalam usaha struktur, pulihkan hutang lapuk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya