HomeIsu tempatanHasil Anggur Keluaran Tempatan Miliki Kualiti Tinggi

Hasil Anggur Keluaran Tempatan Miliki Kualiti Tinggi

Read Time:1 Minute, 18 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

TAMPARULI: Hasil anggur keluaran tempatan dari JonGrapevines & Figs Garden memiliki kualiti tinggi terutama dari segi saiz dan rasa yang setanding buah diimport.

Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah (KPLBS), Datuk Jahid Jahim berkata, JonGrapevines & Figs Garden telah membuktikan hasil tanaman anggurnya mempunyai kualiti yang tinggi, sekali gus menunjukkan bahawa tanaman itu sesuai diusahakan secara komersial di Borneo, khususnya Sabah.

“Ini membuka peluang kepada pengusaha tempatan, terutama mereka yang menceburi bidang pertanian untuk mencuba tanaman anggur sebagai bidang baru yang mempunyai masa depan serta menjanjikan keuntungan,” kata Jahid semasa mengadakan lawatan ke JonGrapevines & Figs Garden di Kampung Bantayan, Tamparuli, sini pada Ahad.

Rombongan KPLBS diketuai oleh Jahid semasa lawatan itu disambut oleh Penasihat Teknik Jongrapevines, Jontih Enghihon, Pengurus, Nonie Bansunin dan Penolong Pengurus, Jonovan Jontih.

Menurut Jontih dalam taklimat beliau, penanaman anggur tersebut dimulakan sebagai hobi di keliling rumah semasa beliau bekerja di Ipoh, Perak pada sekitat tahun 2011-2013. 

Setelah ditukar balik ke Sabah pada 2014, beliau mula menanam fig (buah tin) di keliling rumah selain anggur.

Sekitar 2015 beliau membina Greenhouse yang pertama di kebun beliau di Bantayan, Greehouse ke-2 dalam 2016, Greenhouse ke-3 pada 2017, dan yang ke-4, ke-5 dan ke-6 pada tahun lalu.

Pada 2018 Jon Grapevines dan Figs Garden Enterprise didaftar secara rasminya dan sekali gus menyaksikan permulaan agrotourism yakni kebun itu dibuka kepada pelawat.

Jahid yang juga Wakil Rakyat Tamparuli turut berpesan kepada para belia agar tidak takut untuk mencuba satu bidang yang baharu, dan menjadikan Jontih sebagai contoh usahawan dan sumber inspirasi untuk berjaya.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Lapan finalis berentap dalam kategori remaja MTHQ

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya