DUN Sabah : Lembaga Pengurusan Wakaf Sabah Ditubuh Selaras Enakmen Wakaf Negeri Sabah 2018

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 42 Second

KOTA KINABALU : Kerajaan Sabah melalui Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) telah menubuhkan Lembaga Pengurusan Wakaf  (LPW) Negeri Sabah berkuat kuasa pada 1 Januari 2019.

Menteri Tugas-Tugas Khas Sabah Datuk Mohd Arifin Mohd Arif berkata, penubuhhan LPW itu adalah selaras dengan keputusan Majlis Tertinggi MUIS dan Enakmen Wakaf Negeri Sabah 2018.

“Antara fungsi LPW adalah memberi nasihat kepada Majlis berkenaan dengan dasar, cara dan langkah yang perlu dilaksanakan dan diambil untuk menggalakkan pembanguan harta dan produk wakaf.

“Selain itu, membuat, merancang dan melaksanakan dasar-dasar serta peraturan-peraturan atau perintah Majlis berkenan dengan pembangunan harta dan produk wakaf,” katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan Mokran Ingkat (UMNO -Sungai Manila) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah disini hari ini.

Mohd Arifin berkata, LPW juga bertindak sebagai agensi penyelaras di dalam pelaksanaan kemajuan pembangunan harta dan produk wakaf secara pesat.

Katanya, lembaga itu juga akan mengurus dan menjalankan pengendalian dan penyelenggaraan harta wakaf termasuk kemudahan, infrastruktur, tempat dan alat di kawasan harta wakaf tersebut.

“Selain itu, lembaga ini juga akan menggalakkan, menyelaraskan dan melaksanakan kajian dan pembangunan di dalam semua aspek harta dan produk wakaf; dan melakukan Istibdal terhadap apa-apa harta wakaf dengan persetujuan Majlis dan tertakluk kepada syarat persetujuan tersebut,” katanya.

Dalam pada itu, Mohd Arifin berkata,  melalui LPW Sabah ini, pengurusan serta pentadbiran wakaf akan di ketuai oleh Ketua Pegawai Eksekutif dan seorang Ketua Pendaftar Wakaf akan di lantik untuk memastikan keberkesanan perkhidmatan Institusi Wakaf ini dapat di pertingkatkan.

Katanya, pada masa ini Ketua Pegawai Eksekutif MUIS  adalah orang yang bertanggung jawab memastikan segala proses pewakafan dan tata cara pentadbiran di LPW ini di laksanakan mengikut proses serta tatacara yang teratur demi memastikan harta-harta wakaf serta niat dan kehendak pewakaf dapat dipatuhi sebaiknya.

“Untuk makluman, MUIS telah mendaftarkan sebanyak 1,040.835 ekar tanah yang meliputi Tanah Wakaf Khas (Masjid) , Tanah Wakaf Khas (Surau), Tanah Wakaf Khas (SAN), Tanah Wakaf Am, Tanah Wakaf Anugerah Kerajaan, Tanah Wakaf Individu/Sumbangan yang semuanya akan ditadbir urus oleh LPW Sabah.

MUIS merupakan pemegang amanah tunggal wakaf Negeri Sabah.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *